Välipalatarjonnan kehittäminen Case: Liikunta- ja hyvinvointikeskus Fressi Mikkeli
Purtilo, Tiia; Lähdelahti, Sini (2015)
Purtilo, Tiia
Lähdelahti, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on liikunta- ja hyvinvointikeskus Fressi Mikkeli. Tämän opinnäytetyön
tavoitteena on selvittää liikuntakeskuksen asiakkaiden ravitsemus- ja liikuntatottumuksia. Lisäksi työssä
tutkitaan, kuinka paljon asiakkaat käyttävät Fressin välipala- ja lisäravinnetarjontaa. Tulosten perusteella
pohditaan kehitys- ja muutosehdotuksia tämän hetkiseen välipalatarjontaan ja tuotteiden myynnin edistämiseen.
Työ toteutettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kvalitatiivinen eli laadullinen
tutkimusmenetelmä toteutettiin haastattelemalla Fressin henkilökunnasta kahta Fressi Traineria
sekä liikuntakeskusvastaavaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin Fressin liikeideaa sekä Trainereiden nä-
kökulmia asiakkaiden ongelmiin ravitsemuksen ja liikunnan suhteen. Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus
suoritettiin asiakkaille suunnatun kyselylomakkeen avulla, jossa selvitettiin heidän ravitsemus- ja
liikuntatottumuksia sekä muutosehdotuksia Fressin välipala- ja lisäravinnevalikoimaan. Kysely toteutettiin
Webropol -ohjelman avulla ja se lähetettiin sähköpostin kautta yli 1000 henkilölle. Tämän lisäksi kysely
julkaistiin paperisena versiona liikuntakeskuksen tiloissa. Vastauksia saatiin yhteensä 230 kappaletta ja ne
analysoitiin Webropol -ohjelman avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi liikunnallisen ihmisen tavoitteita, ravitsemusta ja välipaloja. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan tarkemmin muutamista yleisimmin käytetyistä lisäravinteista ja niiden käyttötarkoituksista.
Tuloksista selvisi, että liikunta- ja hyvinvointikeskus Fressillä asiakkaat kaipasivat enemmän välipalatuotteiden
markkinointia ja tuotekampanjoita. Lisäksi asiakkaat toivoivat saavansa enemmän tietoa tuotteiden
terveyseduista, vaikutuksista ja laadusta. Tulosten perusteella suunniteltiin selkeä ja helppolukuinen ohjetaulu lisäravinteiden käyttöön.
tavoitteena on selvittää liikuntakeskuksen asiakkaiden ravitsemus- ja liikuntatottumuksia. Lisäksi työssä
tutkitaan, kuinka paljon asiakkaat käyttävät Fressin välipala- ja lisäravinnetarjontaa. Tulosten perusteella
pohditaan kehitys- ja muutosehdotuksia tämän hetkiseen välipalatarjontaan ja tuotteiden myynnin edistämiseen.
Työ toteutettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kvalitatiivinen eli laadullinen
tutkimusmenetelmä toteutettiin haastattelemalla Fressin henkilökunnasta kahta Fressi Traineria
sekä liikuntakeskusvastaavaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin Fressin liikeideaa sekä Trainereiden nä-
kökulmia asiakkaiden ongelmiin ravitsemuksen ja liikunnan suhteen. Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus
suoritettiin asiakkaille suunnatun kyselylomakkeen avulla, jossa selvitettiin heidän ravitsemus- ja
liikuntatottumuksia sekä muutosehdotuksia Fressin välipala- ja lisäravinnevalikoimaan. Kysely toteutettiin
Webropol -ohjelman avulla ja se lähetettiin sähköpostin kautta yli 1000 henkilölle. Tämän lisäksi kysely
julkaistiin paperisena versiona liikuntakeskuksen tiloissa. Vastauksia saatiin yhteensä 230 kappaletta ja ne
analysoitiin Webropol -ohjelman avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi liikunnallisen ihmisen tavoitteita, ravitsemusta ja välipaloja. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan tarkemmin muutamista yleisimmin käytetyistä lisäravinteista ja niiden käyttötarkoituksista.
Tuloksista selvisi, että liikunta- ja hyvinvointikeskus Fressillä asiakkaat kaipasivat enemmän välipalatuotteiden
markkinointia ja tuotekampanjoita. Lisäksi asiakkaat toivoivat saavansa enemmän tietoa tuotteiden
terveyseduista, vaikutuksista ja laadusta. Tulosten perusteella suunniteltiin selkeä ja helppolukuinen ohjetaulu lisäravinteiden käyttöön.