Markkinoinnin vuosikello tehostamaan yrityksen markkinointiviestintää, Case: Teatteri Tuike
Fallström, Johanna (2015)
Fallström, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810850
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella helsinkiläiselle Teatteri Tuikkeelle aikataulutettu markkinointiviestinnän toimenpiteitä koskeva markkinoinnin vuosikello.
Teatteri Tuikkeen tarjontaan kuuluu ammattiteatterina toimimisen lisäksi teatteri-ilmaisun opetus sekä tilavuokraus. Tuikkeen pääasiallinen toimipiste sijaitsee Tapanilassa, Tuikesalissa. Tavoitteena oli näiden kolmen osa-alueen, ammattiteatterin, ilmaisukoulun ja tilavuokrauksen, näkyvyyden parantaminen, etenkin sosiaalisessa mediassa markkinointiviestinnällisten toimenpiteiden tehostamisen avulla.
Kehittämistyö aloitettiin haastattelemalla Teatteri Tuikkeen perustajaa Nina Rinkistä. Tee-mahaastattelun tulosten pohjalta luotiin lähtökohta-analyysi, SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyvää kirjallisuutta.
Teoriaa ja analyyseja apuna käyttäen rakentui markkinointiviestinnän suunnitelma, joka tukee Teatteri Tuikkeen tarjoamia palveluja. Suunnitelmaan sisältyneet markkinointiviestinnän toimenpiteet pyrittiin valitsemaan niin, että ne kohdentuisivat vieläkin tarkemmin Tuikkeen kohderyhmälle sekä lisäisivät Tuikkeen näkyvyyttä erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Työn lopullinen tuotos oli markkinointiviestinnän vuosikello seuraavaksi vuodeksi. Vuosikello sisältää erilaisia markkinointiviestinnän toimenpiteitä, jotka on aikataulutettu ja, joihin on nimetty vastuuhenkilö. Vuosikello tulee olemaan Tuikkeen henkilöstölle apuna ja tukena suunnitellessaan markkinointia tulevaisuudessa. Vastuuhenkilöiden nimeämisellä saatiin helpotettua Rinkisen työtaakkaa sekä tehostettua ja säännöllistettyä markkinoinnin toimenpiteitä.
Teatteri Tuikkeen tarjontaan kuuluu ammattiteatterina toimimisen lisäksi teatteri-ilmaisun opetus sekä tilavuokraus. Tuikkeen pääasiallinen toimipiste sijaitsee Tapanilassa, Tuikesalissa. Tavoitteena oli näiden kolmen osa-alueen, ammattiteatterin, ilmaisukoulun ja tilavuokrauksen, näkyvyyden parantaminen, etenkin sosiaalisessa mediassa markkinointiviestinnällisten toimenpiteiden tehostamisen avulla.
Kehittämistyö aloitettiin haastattelemalla Teatteri Tuikkeen perustajaa Nina Rinkistä. Tee-mahaastattelun tulosten pohjalta luotiin lähtökohta-analyysi, SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyvää kirjallisuutta.
Teoriaa ja analyyseja apuna käyttäen rakentui markkinointiviestinnän suunnitelma, joka tukee Teatteri Tuikkeen tarjoamia palveluja. Suunnitelmaan sisältyneet markkinointiviestinnän toimenpiteet pyrittiin valitsemaan niin, että ne kohdentuisivat vieläkin tarkemmin Tuikkeen kohderyhmälle sekä lisäisivät Tuikkeen näkyvyyttä erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Työn lopullinen tuotos oli markkinointiviestinnän vuosikello seuraavaksi vuodeksi. Vuosikello sisältää erilaisia markkinointiviestinnän toimenpiteitä, jotka on aikataulutettu ja, joihin on nimetty vastuuhenkilö. Vuosikello tulee olemaan Tuikkeen henkilöstölle apuna ja tukena suunnitellessaan markkinointia tulevaisuudessa. Vastuuhenkilöiden nimeämisellä saatiin helpotettua Rinkisen työtaakkaa sekä tehostettua ja säännöllistettyä markkinoinnin toimenpiteitä.