Sosiaalisen median strategia : Case Yritys X
Tuomola, Miikka (2015)
Tuomola, Miikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median strategia Yritys X:n käyttöön. Tavoitteena oli löytää suomalaiselle telekommunikaatioalalla toimivalle yritykselle sopivat sosiaalisen median kanavat, jotka tarjoavat väylän markkinoinnin tehostamiseen ja yrityksen imagon vahvistamiseen. Toimeksiantaja keskittyy liiketoiminnassaan B2B-liiketoimintaan.
Strategia oli ajankohtainen sosiaalisen median roolin jatkuvan kasvun vuoksi. Sosiaalisen median merkitys ja rooli on merkittävästi kasvanut B2B-markkinoilla. Toimeksiantajayrityksellä oli toimintaa sosiaalisessa mediassa aiemminkin, mutta sitä ohjaavaa strategiaa yrityksellä ei ollut käytössään.
Opinnäytetyön aluksi suoritettiin kilpailijoiden benchmark-tutkimus, johon toimeksiantajan markkinointisuunnittelija valitsi tarkasteltavat yritykset. Benchmarkingin tavoite oli tutustua kilpailijoiden toimintaan sosiaalisessa mediassa ja samalla tutustua ideoihin, joita toimeksiantaja voisi mahdollisesti hyödyntää omassa toiminnassaan. Strategia suunniteltiin tutkimuksesta saatuja tuloksia ja teoriamateriaalia apuna käyttäen. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä strategiaa testattiin käytännössä erillisellä kuukauden mittaisella pilottijaksolla, jonka aikana hyödynnettiin valittujen kanavien tarjoamia toiminnallisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Yritys X:n käyttöön strategia, joka antaa selkeät suuntaviivat käyttäytymiselle ja näkyvyydelle sosiaalisessa mediassa. Strategia otettiin yrityksessä käyttöön onnistuneen pilottijakson jälkeen ja se on edelleen käytössä ohjaamassa yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Yritys X:llä on toimintaa Suomen lisäksi kahdessa muussa Euroopan maassa, joiden käyttöön suunniteltava strategia myös tuli.
Strategia oli ajankohtainen sosiaalisen median roolin jatkuvan kasvun vuoksi. Sosiaalisen median merkitys ja rooli on merkittävästi kasvanut B2B-markkinoilla. Toimeksiantajayrityksellä oli toimintaa sosiaalisessa mediassa aiemminkin, mutta sitä ohjaavaa strategiaa yrityksellä ei ollut käytössään.
Opinnäytetyön aluksi suoritettiin kilpailijoiden benchmark-tutkimus, johon toimeksiantajan markkinointisuunnittelija valitsi tarkasteltavat yritykset. Benchmarkingin tavoite oli tutustua kilpailijoiden toimintaan sosiaalisessa mediassa ja samalla tutustua ideoihin, joita toimeksiantaja voisi mahdollisesti hyödyntää omassa toiminnassaan. Strategia suunniteltiin tutkimuksesta saatuja tuloksia ja teoriamateriaalia apuna käyttäen. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä strategiaa testattiin käytännössä erillisellä kuukauden mittaisella pilottijaksolla, jonka aikana hyödynnettiin valittujen kanavien tarjoamia toiminnallisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Yritys X:n käyttöön strategia, joka antaa selkeät suuntaviivat käyttäytymiselle ja näkyvyydelle sosiaalisessa mediassa. Strategia otettiin yrityksessä käyttöön onnistuneen pilottijakson jälkeen ja se on edelleen käytössä ohjaamassa yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Yritys X:llä on toimintaa Suomen lisäksi kahdessa muussa Euroopan maassa, joiden käyttöön suunniteltava strategia myös tuli.