Social media, football and rock 'n' roll : social media strategies in event- and sports marketing
Balk, Jussi (2015)
Balk, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111620
Tiivistelmä
Sosiaalinen media näyttelee nykyään merkittävää roolia ihmisten jokapäiväisessä elämässä ja siitä on muodostunut myös todella merkittävä markkinoinnin ja viestinnän väline organisaatioille viimeisimpien vuosien aikana. Voidaankin sanoa, että organisaatioiden täytyy olla mukana sosiaalisessa mediassa ja niillä täytyy olla myös toimiva strategia sosiaalista mediaa varten ollakseen menestyviä ja saadakseen näkyvyyttä nykyaikana.
Tässä opinnäytetyössä tutkin sosiaalisen median roolia tapahtuma- ja urheilumarkkinoinnissa, sekä erilaisia toimintatapoja ja strategioita sosiaalisen median käyttöön tässä kontekstissa. Esimerkkitapauksina käytän eri rock-yhtyeitä, musiikkifestivaalien järjestäjiä sekä valittuja jalkapalloseuroja (ja myös muita urheiluseuroja) Suomesta ja kansainvälisesti. Kyseisten esimerkkitapausten avulla tutkin tämänhetkisiä sosiaalisen median strategioita eri organisaatioilla tässä kontekstissa, ja kuinka nämä strategiat toimivat niin tavallisissa kuin ongelmallisissakin tilanteissa.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta suuremmasta osasta, teoria-osiosta sekä empiria-osiosta. Teoria-osiossa käsittelen tapahtumamarkkinointia, urheilumarkkinointia ja sosiaalista mediaa, sekä sosiaalisen median roolia tapahtuma- ja urheilumarkkinoinnissa lukuisista akateemisista lähteistä kerätyn tutkitun kirjallisen tiedon avulla. Opinnäytetyöni empiria-osion tutkimus on toteutettu käyttämällä kahta kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, internet-lähteiden avulla tehtyä tapaustutkimusta sekä kolmea syventävää, valittuihin esimerkkitapauksiin liittyvää, haastattelua. Osassa esimerkkitapauksista käsittelen myös omia henkilökohtaisia kokemuksiani liittyen kyseisiin esimerkkitapauksiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkin sosiaalisen median roolia tapahtuma- ja urheilumarkkinoinnissa, sekä erilaisia toimintatapoja ja strategioita sosiaalisen median käyttöön tässä kontekstissa. Esimerkkitapauksina käytän eri rock-yhtyeitä, musiikkifestivaalien järjestäjiä sekä valittuja jalkapalloseuroja (ja myös muita urheiluseuroja) Suomesta ja kansainvälisesti. Kyseisten esimerkkitapausten avulla tutkin tämänhetkisiä sosiaalisen median strategioita eri organisaatioilla tässä kontekstissa, ja kuinka nämä strategiat toimivat niin tavallisissa kuin ongelmallisissakin tilanteissa.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta suuremmasta osasta, teoria-osiosta sekä empiria-osiosta. Teoria-osiossa käsittelen tapahtumamarkkinointia, urheilumarkkinointia ja sosiaalista mediaa, sekä sosiaalisen median roolia tapahtuma- ja urheilumarkkinoinnissa lukuisista akateemisista lähteistä kerätyn tutkitun kirjallisen tiedon avulla. Opinnäytetyöni empiria-osion tutkimus on toteutettu käyttämällä kahta kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, internet-lähteiden avulla tehtyä tapaustutkimusta sekä kolmea syventävää, valittuihin esimerkkitapauksiin liittyvää, haastattelua. Osassa esimerkkitapauksista käsittelen myös omia henkilökohtaisia kokemuksiani liittyen kyseisiin esimerkkitapauksiin.