Osuuskunta Taloushaltian toiminnan kehittäminen
Päivinen, Teemu (2015)
Päivinen, Teemu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610471
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin nykyisen työpaikkani toimeksiantamana. Opinnäytetyössä selvitettiin osuuskunta Taloushaltian nykytilannetta sekä uusia toimintamallimahdollisuuksia. Työssä tutkittiin myös osuuskunnan toimialan nykytilaa sekä tulevaisuutta. Työn tavoitteena oli uuden toimintamallin luonti ja sen käyttö osuuskunnan toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kartoitettiin osuuskunta Taloushaltian toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Osuuskunnan toimintaan vaikuttavissa tekijöissä kartoitettiin toimialan nykytilaa, lisäksi käsiteltiin tulevan sosiaali- ja terveyshuollon rakenneuudistuksen mahdollisia vaikutuksia osuuskuntaan. Tehdyn asiakaskyselyn perusteella arvioitiin asiakkaiden palvelutarvetta nykyisten palveluiden rinnalle. Asiakastutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 36 asiakasta. Kyselylomakkeessa vastaajilta kysyttiin niin tyytyväisyyttään nykyiseen palveluun, kuin tarvetta uusille palveluille. Kyselyn perusteella voidaan tehdä olettamuksia myös osuuskunnan toiminta-alueen lähialueiden palvelun tarpeesta. Kartoituksen pohjalta luotiin SWOT-analyysi.
Osuuskunnan toimintaan vaikuttavien tekijöiden perusteella esiteltiin kolme erilaista toimintamallia, joilla osuuskuntaa voitaisiin lähteä kehittämään. Esitellyistä toimintamalleista valittiin yksi, jonka perusteella voidaan lähteä tulevaisuudessa kehittämään palveluiltaan laaja-alaisempaa toimintaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kartoitettiin osuuskunta Taloushaltian toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Osuuskunnan toimintaan vaikuttavissa tekijöissä kartoitettiin toimialan nykytilaa, lisäksi käsiteltiin tulevan sosiaali- ja terveyshuollon rakenneuudistuksen mahdollisia vaikutuksia osuuskuntaan. Tehdyn asiakaskyselyn perusteella arvioitiin asiakkaiden palvelutarvetta nykyisten palveluiden rinnalle. Asiakastutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 36 asiakasta. Kyselylomakkeessa vastaajilta kysyttiin niin tyytyväisyyttään nykyiseen palveluun, kuin tarvetta uusille palveluille. Kyselyn perusteella voidaan tehdä olettamuksia myös osuuskunnan toiminta-alueen lähialueiden palvelun tarpeesta. Kartoituksen pohjalta luotiin SWOT-analyysi.
Osuuskunnan toimintaan vaikuttavien tekijöiden perusteella esiteltiin kolme erilaista toimintamallia, joilla osuuskuntaa voitaisiin lähteä kehittämään. Esitellyistä toimintamalleista valittiin yksi, jonka perusteella voidaan lähteä tulevaisuudessa kehittämään palveluiltaan laaja-alaisempaa toimintaa.