Vähittäiskaupan hyllytystehokkuuden kehittäminen
Kiviniemi, Katja (2015)
Kiviniemi, Katja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312177
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehitystyö. Kohdeyrityksenä on Pirkanmaan Osuuskauppa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vähittäiskaupan hyllytystehokkuutta ja luoda hyllytystehokkuusmittari tuloskorttiin. Työn teoriaosuus käsittelee vähittäiskaupan hyllytystä ja tuloskorttia.
Hyllytystehokkuusmittaria varten selvitettiin kaupan eri palveluiden, kuten palvelutiskin, pankin, postin ja keräilyn työajat, kokonaistunnit, rahastustunnit, sekä myydyt kappaleet. Hyllytystehokkuusmittari on tasavertainen mittari, joilla voidaan vertailla eri tulosyksiköiden tehokkuutta, kun palvelutunnit on vähennetty.
Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kaupan eri työvaiheita havainnoimalla ja haastattelemalla 11 eri myymälää eri puolella Suomea. Hyllytysprosessin tutkimista varten suunniteltiin lomake, johon työvaiheet kuvattiin mahdollisimman tarkasti. Tarkoituksena oli saada tietoa myymälätyöskentelyn tehokkuudesta, sekä löytää tehokkaampia työtapoja hyllyttää saapuvaa tavaraa.
Opinnäytetyössä testattiin myös uutta hyllytysmallia, jota käytiin oppimassa Osuuskauppa Keskimaalla Jyväskylässä. Uudessa hyllytysmallissa kaupan työ on selkeästi jaettu kuorman esikäsittelyyn, hyllytykseen ja rahastukseen. Tuotteet esikäsitellään ja lajitellaan kärryyn hyllyjärjestyksen mukaan, mikä nopeuttaa ja helpottaa työskentelyä. Valmiita kärryjä on helppo purkaa hiljaisina aikoina. Lisäksi kuorman purku on tehokkaampaa uusille ja vähän kuormaa purkaneille henkilöille, sekä harjoittelijoille.
Työn tuloksista kävi ilmi, että tehokkaimmat myymälät ovat hyvin organisoituja ja niissä on selkeät ohjeet ja vuorokortit. Toiminta on järjestelmällistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Tehokkaissa myymälöissä on myös toimivat ja siistit myymälä- ja varastotilat. Lisäksi viestintä on toimivaa ja toiminta joustavaa. Työntekijät ovat motivoituneita ja ahkeria. Tehokkaissa yksiköissä päälliköt tekivät myymälässä töitä ja hallinnolliset työt oli minimoitu. Lisäksi sopimustuntirakenne oli optimaalinen ja työvuoroissa käytettiin enintään 7 tunnin työvuoroja, jotta työ ei keskeytyisi.
Hyllytystehokkuusmittaria varten selvitettiin kaupan eri palveluiden, kuten palvelutiskin, pankin, postin ja keräilyn työajat, kokonaistunnit, rahastustunnit, sekä myydyt kappaleet. Hyllytystehokkuusmittari on tasavertainen mittari, joilla voidaan vertailla eri tulosyksiköiden tehokkuutta, kun palvelutunnit on vähennetty.
Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kaupan eri työvaiheita havainnoimalla ja haastattelemalla 11 eri myymälää eri puolella Suomea. Hyllytysprosessin tutkimista varten suunniteltiin lomake, johon työvaiheet kuvattiin mahdollisimman tarkasti. Tarkoituksena oli saada tietoa myymälätyöskentelyn tehokkuudesta, sekä löytää tehokkaampia työtapoja hyllyttää saapuvaa tavaraa.
Opinnäytetyössä testattiin myös uutta hyllytysmallia, jota käytiin oppimassa Osuuskauppa Keskimaalla Jyväskylässä. Uudessa hyllytysmallissa kaupan työ on selkeästi jaettu kuorman esikäsittelyyn, hyllytykseen ja rahastukseen. Tuotteet esikäsitellään ja lajitellaan kärryyn hyllyjärjestyksen mukaan, mikä nopeuttaa ja helpottaa työskentelyä. Valmiita kärryjä on helppo purkaa hiljaisina aikoina. Lisäksi kuorman purku on tehokkaampaa uusille ja vähän kuormaa purkaneille henkilöille, sekä harjoittelijoille.
Työn tuloksista kävi ilmi, että tehokkaimmat myymälät ovat hyvin organisoituja ja niissä on selkeät ohjeet ja vuorokortit. Toiminta on järjestelmällistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Tehokkaissa myymälöissä on myös toimivat ja siistit myymälä- ja varastotilat. Lisäksi viestintä on toimivaa ja toiminta joustavaa. Työntekijät ovat motivoituneita ja ahkeria. Tehokkaissa yksiköissä päälliköt tekivät myymälässä töitä ja hallinnolliset työt oli minimoitu. Lisäksi sopimustuntirakenne oli optimaalinen ja työvuoroissa käytettiin enintään 7 tunnin työvuoroja, jotta työ ei keskeytyisi.
