Matkailun kehittämissuunnitelma Harjun oppimiskeskukselle
Ristola, Anna-Emilia (2015)
Ristola, Anna-Emilia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512512
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Harjun oppimiskeskukselle matkailun kehittämis-suunnitelma, jonka perusteella oppimiskeskuksen matkailupalveluita voitaisiin kehittää
tulevaisuudessa. Työ oli ajankohtainen, koska Harjulla ei ollut voimassaolevaa
matkailun kehittämissuunnitelmaa. Tarkoitus oli myös selvittää miten Harjun oppimiskeskus voisi kehittää palvelutarjontaansa ja mitä pitäisi tehdä, jotta Harjusta tulisi tunnetumpi alueen yrityksille, yhdistyksille ja turistiryhmille. Kehittämistyön lähestymistavaksi valikoitui konstruk-tiivinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään kehittämiskohde ja sen toimintaympäristön nykyti-lanne. Raportin alussa käydään myös läpi Harjun alueen matkailullisia lähtökohtia. Kolman-nessa luvussa käsitellään kehittämistyön teoriaa ja menetelmiä, tavoitteita ja työn merkitystä toimeksiantajalle. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ohjelmapalveluita, yrityksiä niiden käyt-täjinä sekä kehittämiskohteen kohderyhmää. Lopuksi kuvataan prosessin etenemistä, haas-tatteluiden toteutusta ja niiden tuloksia, johtopäätöksiä ja niiden pohjalta laadittua yhteenvetoa. Viimeisessä luvussa pohditaan työn onnistumista ja kirjoittajan omaa oppimista.
Kehittämissuunnitelman laatimista varten haastateltiin Kymenlaakson ja sen lähialueen yri-tyksiä puhelimitse toteutetun teemahaastattelun muodossa. Haastatteluissa kävi ilmi, että siihen osallistuneet yritykset ja yhteisöt arvioivat Harjun matkailupalvelut hyviksi. Kehittämis-kohteita löytyi eniten markkinoinnista ja internetsivuista. Lisäksi haastatteluissa selvisi ne palvelut, jotka kiinnostavat kohderyhmää eniten ja joiden kehittämiseen ja tarjoamiseen kan-nattaa siis keskittyä.
Mahdolliselle kohderyhmälle tehdyn teemahaastattelun pohjalta laadittiin Harjun oppimiskes-kuksen matkailun kehittämissuunnitelma 2015. Kehittämistoimenpiteissä korostuu markki-noinnin lisääminen, internetsivujen parantaminen ja kohderyhmän mielenkiinnon kasvattami-nen erilaisilla toiminnoilla. Toimenpiteitä tulisi arvioida säännöllisesti.
tulevaisuudessa. Työ oli ajankohtainen, koska Harjulla ei ollut voimassaolevaa
matkailun kehittämissuunnitelmaa. Tarkoitus oli myös selvittää miten Harjun oppimiskeskus voisi kehittää palvelutarjontaansa ja mitä pitäisi tehdä, jotta Harjusta tulisi tunnetumpi alueen yrityksille, yhdistyksille ja turistiryhmille. Kehittämistyön lähestymistavaksi valikoitui konstruk-tiivinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään kehittämiskohde ja sen toimintaympäristön nykyti-lanne. Raportin alussa käydään myös läpi Harjun alueen matkailullisia lähtökohtia. Kolman-nessa luvussa käsitellään kehittämistyön teoriaa ja menetelmiä, tavoitteita ja työn merkitystä toimeksiantajalle. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ohjelmapalveluita, yrityksiä niiden käyt-täjinä sekä kehittämiskohteen kohderyhmää. Lopuksi kuvataan prosessin etenemistä, haas-tatteluiden toteutusta ja niiden tuloksia, johtopäätöksiä ja niiden pohjalta laadittua yhteenvetoa. Viimeisessä luvussa pohditaan työn onnistumista ja kirjoittajan omaa oppimista.
Kehittämissuunnitelman laatimista varten haastateltiin Kymenlaakson ja sen lähialueen yri-tyksiä puhelimitse toteutetun teemahaastattelun muodossa. Haastatteluissa kävi ilmi, että siihen osallistuneet yritykset ja yhteisöt arvioivat Harjun matkailupalvelut hyviksi. Kehittämis-kohteita löytyi eniten markkinoinnista ja internetsivuista. Lisäksi haastatteluissa selvisi ne palvelut, jotka kiinnostavat kohderyhmää eniten ja joiden kehittämiseen ja tarjoamiseen kan-nattaa siis keskittyä.
Mahdolliselle kohderyhmälle tehdyn teemahaastattelun pohjalta laadittiin Harjun oppimiskes-kuksen matkailun kehittämissuunnitelma 2015. Kehittämistoimenpiteissä korostuu markki-noinnin lisääminen, internetsivujen parantaminen ja kohderyhmän mielenkiinnon kasvattami-nen erilaisilla toiminnoilla. Toimenpiteitä tulisi arvioida säännöllisesti.