Nykytanssin pyörteissä : nykytanssin opetuksen tavoitteista ja oppisisällöistä
Erkkilä, Meri (2015)
Erkkilä, Meri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412458
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tanssinopettajan tutkinnon (AMK) kirjallinen opinnäytetyö. Se käsittelee nykytanssin opetuksen tavoitteita sekä oppisisältöjä tanssin perusopetusta antavissa tanssikouluissa. Opinnäytetyössä käsitellään erityisesti Opetushallituksen asettamia taiteen perusopetuksen yleisen (2005) sekä tanssin laajan oppimäärän (2002) opetussuunnitelmia ja niiden määrittelemiä tavoitteita. Tutkielman tavoitteena on täsmentää ja tarkentaa nykytanssin opetuksen tavoitteita sekä etsiä keinoja tavoitteiden toteuttamiseen.
Teksti pohjautuu Opetushallituksen opetussuunnitelmien lisäksi muuhun alan kirjallisuuteen, kirjoittajan omiin kokemuksiin sekä nykytanssinopettajien haastatteluihin.
Aluksi kirjoittaja esittelee taiteen perusopetuksen sekä pyrkii esittelemään nykytanssin luonnetta. Tämän jälkeen teksti etenee tavoitteiden käsittelyyn. Neljäs osio pohtii asetettujen tavoitteiden toteutumista käytännössä sekä sitä, vaikuttavatko ne opettajien tuntien sisältöön. Tutkielman lopuksi kirjoittaja toteaa Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden olevan ohjenuora opettajille, jonka tarkoitus on auttaa opettajaa työssään ja yhtenäistää saman katon alla toimivien opettajien tunteja. Koska nykytanssi on tekijänsä näköistä ja heijastaa opettajan taiteellista näkemystä, eroaa jokaisen opettajan tunti muiden tunneista. Tästä johtuen jokainen opettaja määrittää itse tuntiensa sisällön sekä tavoitteet. Se kuuluu kirjoittajan mielestä lajin luonteeseen.
Teksti pohjautuu Opetushallituksen opetussuunnitelmien lisäksi muuhun alan kirjallisuuteen, kirjoittajan omiin kokemuksiin sekä nykytanssinopettajien haastatteluihin.
Aluksi kirjoittaja esittelee taiteen perusopetuksen sekä pyrkii esittelemään nykytanssin luonnetta. Tämän jälkeen teksti etenee tavoitteiden käsittelyyn. Neljäs osio pohtii asetettujen tavoitteiden toteutumista käytännössä sekä sitä, vaikuttavatko ne opettajien tuntien sisältöön. Tutkielman lopuksi kirjoittaja toteaa Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden olevan ohjenuora opettajille, jonka tarkoitus on auttaa opettajaa työssään ja yhtenäistää saman katon alla toimivien opettajien tunteja. Koska nykytanssi on tekijänsä näköistä ja heijastaa opettajan taiteellista näkemystä, eroaa jokaisen opettajan tunti muiden tunneista. Tästä johtuen jokainen opettaja määrittää itse tuntiensa sisällön sekä tavoitteet. Se kuuluu kirjoittajan mielestä lajin luonteeseen.