Hyvinvointi on kokonaisvaltaista – ruoka osana suomalaista hyvinvointimatkailua
Ryynänen, Hanna (2015)
Ryynänen, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513386
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen on suomalaisen hyvinvointimatkailun ruokatuote ja mitä kriteerejä sen valmistuksessa pitää ottaa huomioon. Työn toimeksiantajana on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun RUOKA&MATKAILU- hanke. Aihe on ajankohtainen ja kiinnostava, sillä työ- ja elinkeinoministeriö on nostanut hyvinvointimatkailun
tärkeäksi kehittämisen kohteeksi Suomeen kohdistuvassa matkailussa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hyvinvointimatkailua, hyvinvoinnin käsitettä, suomalaisen hyvinvointimatkailun erityispiirteitä sekä ruoan osuutta hyvinvointimatkailussa tällä hetkellä ja esitellään tärkeimpiä hyvinvointiin liitettäviä kotimaisia raaka-aineita.
Tutkimusosuudessa esitellään tutkimusmetodi, tutkimuskysymykset sekä tärkeimmät tutkimustulokset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haasta-teltavina oli neljä hyvinvointimatkailun ja ravinnon asiantuntijaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ruoka nähdään tärkeänä osana hyvinvointimatkailua. Tärkein ominaisuus hyvinvointimatkailun ruokatuotteella on se, että se on osa kokonaisvaltaista hyvin-vointimatkailutuotetta, luoden fyysisen ja psyykkisen palvelukokonaisuuden. Hyvinvointimatkailun ruokatuote on vahvasti luontolähtöinen. Se sisältää luonnon antimia, joista tärkeimmät ovat luonnonmarjat, luonnonsienet, kotimaiset kalat, riista ja villiyrtit. Näiden tuotteiden hyvin-vointivaikutukset ja käyttötavat pitää tehdä tunnetuiksi hyvinvointimatkailuyrittäjille. Hyvinvointimatkailun ruokaan ei kuulu se, että ostetaan raaka-aineet sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Kotimaisuus on tärkeää kuin myös se, että ruoka on valmistettu puhtaista raaka-aineista ja mielellään myös lähellä tuotetuista. Ruoan tulee olla myös ravitsemuksellisesti laadukasta sekä terveellistä. Ruokatuote on pelkistetty ja helppo. Ruokatuote hyödyntää suomalaisia erikoisuuksia ja ottaa huomioon alueellisuuden.
Kehitettävää löytyy tuotekehityksestä ja uusien tuotteiden ideoinnista. Paketointi, tuotteistaminen ja selkeä hinnoittelu ovat suuressa osassa, jolloin tuotteita on helpompi markkinoida ja saada poimittavaksi. Palveluntarjoajien yhteistyö, hanketoiminnat ja verkostoiminen ovat kehityksen edellytyksiä. Ruoan suhteen tarvitaan enemmän palveluntarjoajia, jotka pystyvät tarjoamaan ruokaa, joka täyttää hyvinvointimatkailun ruokatuotteen kriteerit. Palvelukokemuksen kehittäminen ja työntekijöiden kouluttaminen on tärkeää kokonaisvaltaisen palveluntuottamisen kannalta. Näkyvyyttä täytyy lisätä muun muassa blogiyhteistyön, Suomeen kohdistuvien tutustumismatkojen ja kansainvälisille matkamessuille osallistumisen kautta. Suomi tarvitsee näkyvyyttä kansainvälisellä tasolla ja tässä tarvitaan valtion tukea. Loppujen lopuksi kyse on asennemuutoksesta. Ruokaa ei ole aikaisemmin mielletty osaksi hyvinvointimatkailua ja nyt kun ajatukseen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista on herätty, on aika panostaa laadukkaaseen ruokatuotteeseen.
tärkeäksi kehittämisen kohteeksi Suomeen kohdistuvassa matkailussa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hyvinvointimatkailua, hyvinvoinnin käsitettä, suomalaisen hyvinvointimatkailun erityispiirteitä sekä ruoan osuutta hyvinvointimatkailussa tällä hetkellä ja esitellään tärkeimpiä hyvinvointiin liitettäviä kotimaisia raaka-aineita.
Tutkimusosuudessa esitellään tutkimusmetodi, tutkimuskysymykset sekä tärkeimmät tutkimustulokset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haasta-teltavina oli neljä hyvinvointimatkailun ja ravinnon asiantuntijaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ruoka nähdään tärkeänä osana hyvinvointimatkailua. Tärkein ominaisuus hyvinvointimatkailun ruokatuotteella on se, että se on osa kokonaisvaltaista hyvin-vointimatkailutuotetta, luoden fyysisen ja psyykkisen palvelukokonaisuuden. Hyvinvointimatkailun ruokatuote on vahvasti luontolähtöinen. Se sisältää luonnon antimia, joista tärkeimmät ovat luonnonmarjat, luonnonsienet, kotimaiset kalat, riista ja villiyrtit. Näiden tuotteiden hyvin-vointivaikutukset ja käyttötavat pitää tehdä tunnetuiksi hyvinvointimatkailuyrittäjille. Hyvinvointimatkailun ruokaan ei kuulu se, että ostetaan raaka-aineet sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Kotimaisuus on tärkeää kuin myös se, että ruoka on valmistettu puhtaista raaka-aineista ja mielellään myös lähellä tuotetuista. Ruoan tulee olla myös ravitsemuksellisesti laadukasta sekä terveellistä. Ruokatuote on pelkistetty ja helppo. Ruokatuote hyödyntää suomalaisia erikoisuuksia ja ottaa huomioon alueellisuuden.
Kehitettävää löytyy tuotekehityksestä ja uusien tuotteiden ideoinnista. Paketointi, tuotteistaminen ja selkeä hinnoittelu ovat suuressa osassa, jolloin tuotteita on helpompi markkinoida ja saada poimittavaksi. Palveluntarjoajien yhteistyö, hanketoiminnat ja verkostoiminen ovat kehityksen edellytyksiä. Ruoan suhteen tarvitaan enemmän palveluntarjoajia, jotka pystyvät tarjoamaan ruokaa, joka täyttää hyvinvointimatkailun ruokatuotteen kriteerit. Palvelukokemuksen kehittäminen ja työntekijöiden kouluttaminen on tärkeää kokonaisvaltaisen palveluntuottamisen kannalta. Näkyvyyttä täytyy lisätä muun muassa blogiyhteistyön, Suomeen kohdistuvien tutustumismatkojen ja kansainvälisille matkamessuille osallistumisen kautta. Suomi tarvitsee näkyvyyttä kansainvälisellä tasolla ja tässä tarvitaan valtion tukea. Loppujen lopuksi kyse on asennemuutoksesta. Ruokaa ei ole aikaisemmin mielletty osaksi hyvinvointimatkailua ja nyt kun ajatukseen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista on herätty, on aika panostaa laadukkaaseen ruokatuotteeseen.