Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tien lämpötilakartoitus vt1:llä Espoon Hoidonjohtourakan alueella

Hyvönen, Pilvi (2015)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Hyvonen_Pilvi.pdf (3.557Mt)
Lataukset: 


Hyvönen, Pilvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli YIT Rakennus Oy ja työn ohjaajana toimi Palvelukeskus PANUn palvelupäällikkö Tiina Talja. Opinnäytetyö oli nykyiseen työhön liittyvä tutkimus, jonka tarkoituksena oli tuottaa lisätietoa päätöksen tueksi liukkaudentorjuntatoimenpiteiden aloittamisessa.

Opinnäytetyön konkreettisena osana oli tehdä lämpötilakartoitusta Espoon Hoidonjohtourakan valtatie 1 tiestöllä. Mittaukset tehtiin Teconer Oy:n RCM411 optisella kelianturilla ajamalla moottoritien molemmat kaistat. Lämpötilakartoitusta ei ole aikaisemmin tehty YIT:llä eikä aikaisempaa kokemusta kelianturista ole.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli verrata kelianturin tuottamaa dataa tiestöllä sijaitsevien tiesääasemien antamaan dataan sekä tutkia tiesääasemien sijainnin edustavuutta ja etsiä kylmiä paikkoja tiestöltä. Tavoitteena olisi parantaa suolauksen oikea-aikaisuutta ja vähentää suolan käyttöä ja si-ten parantaa liikenneturvallisuutta.

Optisen kelianturin tuottama lämpötiladata oli noin ± 1 °C tiesääaseman havaintoihin verrattuna. Optisen kelianturin mittausarvot olivat yleensä korkeampia kuin tiesääaseman mittausarvot. Auringon suunta ja varjostus vaikuttaa tien lämpötilan mittaustulokseen. Jos tie on pääosin auringossa, mutta tiesääaseman anturi on varjossa, niin liikkuva anturi mittaa lämpöti-laa aurinkoiselta osuudelta eikä pystynyt havaitsemaan pientä poikkeamaa tien lämpötilassa.

Kelianturi sopii hyvin tiestön kylmien paikkojen löytämiseen ja antamaan kokonaiskuvaa tiestön lämpötilasta. Teille, joilla ei ole montaa tiesääasemaa, kelianturilla mittaus toisi hyödyllistä informaatiota kylmien paikkojen sijainnista ja siten parantaisi työnjohtajien aluetuntemusta omalla urakka-alueellaan. Kelianturia kannattaisi käyttää jatkossa juuri kylmien paikkojen havaitsemiseen ja reaaliaikaiseen kelinseurantaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste