Pedagogiikan toteutuminen vuorohoitopäiväkodeissa
Kohonen, Emilia (2015)
Kohonen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111641
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme muuttuessa myös perheiden arki muuttuu. Vanhempien työajat ovat yhä epäsäännöllisempiä ja erilaisempia, mikä näkyy myös erilaisten hoitojärjestelyjen tarpeena. Tähän kasvavaan tarpeeseen vastaamaan on kehitetty vuorohoito-järjestelmä. Vuorohoitoa on iltaisin, öisin ja viikonloppuisin tapahtuva päivähoito, ja sitä tarjotaan lapsille, joiden vanhemmat tekevät vuorotyötä ja/tai opiskelevat. Vuorohoitoa toteutetaan monin eri tavoin kuntien ja yksiköiden omien toimintatapojen mukaisesti, minkä myötä myös näkemykset sen toteutumisesta vaihtelevat. Vuorohoito on suhteellisen vähän tutkittu varhaiskasvatuksen alue, vaikka sen tarpeen kasvaessa itse vuorohoitoa tulisi myös kehittää.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta vuorohoidossa. Lisäksi sen tarkoituksena on tuottaa tärkeää tietoa vuoro-hoitopäiväkodeille työn ja vuorohoidon kehittämiseksi. Opinnäytetyössä pedagogiikan muodostavat Varhaiskasvatussunnitelman perusteista poimitut lapselle ominaiset tavat toimia, joita ovat leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen sekä taiteellinen ilmaiseminen ja kokeminen. Tutkimuksessa pedagogiikkaa on lähestytty kahdesta näkökulmasta: sen toteutumisesta ja sen tasapuolisuudesta. Lastentarhanopettajien kokemuksia näiden tapojen toteutumisesta vuorohoidossa selvitettiin postitetun kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä muodostui avoimista kysymyksistä sekä Likertin asteikko-menetelmään perustuvista väittämistä. Avoimien kysymyksien vastauksien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Likertin asteikko-menetelmään perustuvien kysymyksien vastauksien analysoinnissa käytettiin taulukoita ja kaavioita. Kyselyyn osallistui kaksikymmentäyksi lastentarhanopettajaa, jotka työskentelevät vuorohoidossa neljällä eri paikkakunnalla.
Vuorohoidon erityispiirteiden koettiin vaikuttavan vahvasti pedagogiikan toteuttamiseen vuorohoidossa. Lasten epäsäännöllinen läsnäolo ja vaihtuvuus, erilaiset hoitovuorot ja lapsiryhmien suuret koot vaikuttavat sekä pedagogiikan toteuttamiseen että sen tasapuoliseen toteutumiseen. Lisäksi henkilökunnan vaihtuvuus ja työntekijöiden erilaiset työvuorot vaikuttavat esimerkiksi aikuisten ja lasten väliseen vuorovaikutukseen, työntekijöiden yhteiseen suunnitteluun ja tiedonsiirtoon sekä ryhmien rakenteisiin. Näistä erityispiirteiden aiheuttamista haasteita huolimatta pedagogiikan koettiin toteutuvan vuorohoidossa suhteellisen hyvin. Ammattitaitoisten työntekijöiden joustavuus, hyvä suunnittelu ja pitkäkestoiset projektit mahdollistavat pedagogiikan toteuttamisen ja tasapuolisen toteutumisen. Lasten omaehtoinen toiminta ja perushoitotilanteet huomioidaan vuorohoidossa myös pedagogiikan toteuttamisen näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta vuorohoidossa. Lisäksi sen tarkoituksena on tuottaa tärkeää tietoa vuoro-hoitopäiväkodeille työn ja vuorohoidon kehittämiseksi. Opinnäytetyössä pedagogiikan muodostavat Varhaiskasvatussunnitelman perusteista poimitut lapselle ominaiset tavat toimia, joita ovat leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen sekä taiteellinen ilmaiseminen ja kokeminen. Tutkimuksessa pedagogiikkaa on lähestytty kahdesta näkökulmasta: sen toteutumisesta ja sen tasapuolisuudesta. Lastentarhanopettajien kokemuksia näiden tapojen toteutumisesta vuorohoidossa selvitettiin postitetun kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä muodostui avoimista kysymyksistä sekä Likertin asteikko-menetelmään perustuvista väittämistä. Avoimien kysymyksien vastauksien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Likertin asteikko-menetelmään perustuvien kysymyksien vastauksien analysoinnissa käytettiin taulukoita ja kaavioita. Kyselyyn osallistui kaksikymmentäyksi lastentarhanopettajaa, jotka työskentelevät vuorohoidossa neljällä eri paikkakunnalla.
Vuorohoidon erityispiirteiden koettiin vaikuttavan vahvasti pedagogiikan toteuttamiseen vuorohoidossa. Lasten epäsäännöllinen läsnäolo ja vaihtuvuus, erilaiset hoitovuorot ja lapsiryhmien suuret koot vaikuttavat sekä pedagogiikan toteuttamiseen että sen tasapuoliseen toteutumiseen. Lisäksi henkilökunnan vaihtuvuus ja työntekijöiden erilaiset työvuorot vaikuttavat esimerkiksi aikuisten ja lasten väliseen vuorovaikutukseen, työntekijöiden yhteiseen suunnitteluun ja tiedonsiirtoon sekä ryhmien rakenteisiin. Näistä erityispiirteiden aiheuttamista haasteita huolimatta pedagogiikan koettiin toteutuvan vuorohoidossa suhteellisen hyvin. Ammattitaitoisten työntekijöiden joustavuus, hyvä suunnittelu ja pitkäkestoiset projektit mahdollistavat pedagogiikan toteuttamisen ja tasapuolisen toteutumisen. Lasten omaehtoinen toiminta ja perushoitotilanteet huomioidaan vuorohoidossa myös pedagogiikan toteuttamisen näkökulmasta.