Työttömien terveystarkastukset Mikkelissä : Asiakastyytyväisyyskysely Pankalammen pääterveysaseman asiakkaille
Siitari, Sanna; Isoaho, Outa (2015)
Siitari, Sanna
Isoaho, Outa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Mikkelin Pankalammen pääterveysasemalla käyvien asiakkaiden, työttömien työnhakijoiden kokemuksia terveystarkastuksista. Tavoitteena on selvittää, kuinka asiakkaat ohjautuvat palvelun piiriin ja miten tyytyväisiä he ovat heille tarjottuun terveyspalveluun. Tavoitteena on myös selvittää, millaisena asiakkaat kokevat tämänhetkisen terveytensä, kuinka he kokevat saamansa palvelun ja miten he kokevat tarkastuksen vaikuttavan työllistymismahdollisuuksiinsa.
Aineistonkeruu toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin Pankalammen pääterveysasemalla terveydenhoitaja Nina Järnin toimesta. Hän antoi kyselylomakkeen asiakkaan täytettäväksi terveystarkastuksen yhteydessä. Yhteensä vastauksia saatiin 8 kappaletta. Aineisto oli tarkoitus analysoida SPSS- tai Excel-tilastointiohjelmalla. Aineisto jäi kuitenkin suppeaksi, joten kävimme saamamme vastaukset läpi tutkimuskysymyksittäin manuaalisesti.
Vastausten perusteella suurin osa vastaajista (7 henkilöä) oli miehiä. Koulutukseltaan kyselyyn osallistujat olivat joko kansa-/peruskoulutaustaisia tai ammattikoulu-/lukiotaustaisia, yhdelläkään vastaajista ei ollut opisto-/tai korkeakoulutaustaa. Vastausten perusteella voitiin päätellä, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa terveyspalveluun. Suurin osa koki terveytensä vähintään melko hyväksi, vain yksi vastaaja ei kokenut terveyttään hyväksi. Vastaajista kolme henkilöä koki terveydentilansa olevan este työllistymiselle. Kaikki vastaajat ovat olleet työttöminä vähintään vuoden.
Vallitseva taloustilanne ja mahdollisesti vielä kasvavat työttömyysluvut huomioiden eivät työttömät työnhakijat potentiaalisena asiakasryhmänä todennäköisesti määrällisesti pienene, vaan työttömille suunnattuja omia palveluita tarvitaan. Aiheesta löytyy varmasti tulevaisuudessakin opinnäytetyöksi sopivia osa-alueita ja kehittämisehdotuksia. Esimerkkejä kehitysideoista ovat muun muassa lähetekäytännön kehittäminen sekä eri toimijoiden välisen yhteistyön lisääminen. Myös terveyspalvelun jatkuvuus ja asiakkaiden säännönmukaisten seurantakäyntien järjestäminen ovat mielestämme tärkeitä kehittämiskohteita.
Aineistonkeruu toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin Pankalammen pääterveysasemalla terveydenhoitaja Nina Järnin toimesta. Hän antoi kyselylomakkeen asiakkaan täytettäväksi terveystarkastuksen yhteydessä. Yhteensä vastauksia saatiin 8 kappaletta. Aineisto oli tarkoitus analysoida SPSS- tai Excel-tilastointiohjelmalla. Aineisto jäi kuitenkin suppeaksi, joten kävimme saamamme vastaukset läpi tutkimuskysymyksittäin manuaalisesti.
Vastausten perusteella suurin osa vastaajista (7 henkilöä) oli miehiä. Koulutukseltaan kyselyyn osallistujat olivat joko kansa-/peruskoulutaustaisia tai ammattikoulu-/lukiotaustaisia, yhdelläkään vastaajista ei ollut opisto-/tai korkeakoulutaustaa. Vastausten perusteella voitiin päätellä, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa terveyspalveluun. Suurin osa koki terveytensä vähintään melko hyväksi, vain yksi vastaaja ei kokenut terveyttään hyväksi. Vastaajista kolme henkilöä koki terveydentilansa olevan este työllistymiselle. Kaikki vastaajat ovat olleet työttöminä vähintään vuoden.
Vallitseva taloustilanne ja mahdollisesti vielä kasvavat työttömyysluvut huomioiden eivät työttömät työnhakijat potentiaalisena asiakasryhmänä todennäköisesti määrällisesti pienene, vaan työttömille suunnattuja omia palveluita tarvitaan. Aiheesta löytyy varmasti tulevaisuudessakin opinnäytetyöksi sopivia osa-alueita ja kehittämisehdotuksia. Esimerkkejä kehitysideoista ovat muun muassa lähetekäytännön kehittäminen sekä eri toimijoiden välisen yhteistyön lisääminen. Myös terveyspalvelun jatkuvuus ja asiakkaiden säännönmukaisten seurantakäyntien järjestäminen ovat mielestämme tärkeitä kehittämiskohteita.