Yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen Virtain kaupungissa
Valkeinen, Niina (2015)
Valkeinen, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080613920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080613920
Tiivistelmä
Yrittäjämäinen toiminta on yhteiskuntamme perusta ja Suomessa tarvitaan yrittäjyyskasvatusta, joka lisää ja vahvistaa yritteliäisyyttä kaikilla yhteiskunnan tasoilla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Virtain Yrittäjät ry. Yrittäjyyskasvatuksen merkitys nähdään tärkeänä kunnan elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Tarkoituksena oli selvittää yrittäjyyskasvatuksen nykytila Virroilla ja laatia sen pohjalta yrittäjyyskasvatuksen toimenpidesuunnitelma.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yrittäjyyskasvatuksen määritelmää ja tavoitteita, yrittäjyyttä opetussuunnitelmissa sekä koulujen ja yritysten yhteistyötä. Yrittäjyyskasvatuksen nykytilaa selvitettiin tekemällä opettajille kysely Yrittäjyyskasvatuksen mittariston avulla. Kyselyn tuloksia syvennettiin yläkoulun ja lukion opettajien teemahaastattelun avulla. Virtain kuutosluokkalaiset pääsivät vierailemaan Pirkanmaan Yrityskylässä.
Yrittäjyyskasvatuksen mittariston avulla tehtyyn kyselyyn vastasi vain neljäsosa Virtain opettajista. Sen vuoksi tuloksista voi tehdä vain suuntaa-antavia johtopäätöksiä. Opettajat vaikuttivat käyttävän erityisesti sisäistä yrittäjyyttä vahvistavia opetusmenetelmiä. Teemahaastattelun tuloksena selvisi, että yrittäjyyskasvatus voidaan ymmärtää useilla eri tavoilla. Kehittämiskohteena nousi esiin työelämäyhteistyön lisääminen.
Toimenpidesuunnitelma sisältää suosituksia yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseksi ja lisäämiseksi kuudensille luokille, yläkouluun ja lukioon. Toimenpidesuunnitelmassa esitetään muuan muassa yrittäjyyskasvatuksen suunnitelman laatimista ja sisällyttämistä uusiin opetussuunnitelmiin, opettajien koulutusta, koulu-yritysyhteistyön lisäämistä, ja Yrityskylä -vierailua vuosittain. Yrittäjyyskasvatuksen arviointiin ja seurantaan suositellaan Yrittäjyyskasvatuksen mittaristoa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Virtain Yrittäjät ry. Yrittäjyyskasvatuksen merkitys nähdään tärkeänä kunnan elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Tarkoituksena oli selvittää yrittäjyyskasvatuksen nykytila Virroilla ja laatia sen pohjalta yrittäjyyskasvatuksen toimenpidesuunnitelma.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yrittäjyyskasvatuksen määritelmää ja tavoitteita, yrittäjyyttä opetussuunnitelmissa sekä koulujen ja yritysten yhteistyötä. Yrittäjyyskasvatuksen nykytilaa selvitettiin tekemällä opettajille kysely Yrittäjyyskasvatuksen mittariston avulla. Kyselyn tuloksia syvennettiin yläkoulun ja lukion opettajien teemahaastattelun avulla. Virtain kuutosluokkalaiset pääsivät vierailemaan Pirkanmaan Yrityskylässä.
Yrittäjyyskasvatuksen mittariston avulla tehtyyn kyselyyn vastasi vain neljäsosa Virtain opettajista. Sen vuoksi tuloksista voi tehdä vain suuntaa-antavia johtopäätöksiä. Opettajat vaikuttivat käyttävän erityisesti sisäistä yrittäjyyttä vahvistavia opetusmenetelmiä. Teemahaastattelun tuloksena selvisi, että yrittäjyyskasvatus voidaan ymmärtää useilla eri tavoilla. Kehittämiskohteena nousi esiin työelämäyhteistyön lisääminen.
Toimenpidesuunnitelma sisältää suosituksia yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseksi ja lisäämiseksi kuudensille luokille, yläkouluun ja lukioon. Toimenpidesuunnitelmassa esitetään muuan muassa yrittäjyyskasvatuksen suunnitelman laatimista ja sisällyttämistä uusiin opetussuunnitelmiin, opettajien koulutusta, koulu-yritysyhteistyön lisäämistä, ja Yrityskylä -vierailua vuosittain. Yrittäjyyskasvatuksen arviointiin ja seurantaan suositellaan Yrittäjyyskasvatuksen mittaristoa.