Hotel Katajanokan Instagram-markkinoinnin suunnittelu ja käynnistys
Kuusimäki, Essi (2015)
Kuusimäki, Essi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814429
Tiivistelmä
Instagram on sosiaalisen median kuvapalvelu, joka kasvaa nopeammin kuin Facebook aikanaan. Instagramin 300 miljoonaa käyttäjää jakavat päivässä yli 70 miljoonaa kuvaa ja videota. Yritykset ovat huomanneet Instagramin potentiaalin markkinointikanavana.
Työn toimeksiantaja oli Hotel Katajanokka, joka on moderni hotelli historiallisessa vankilamiljöössä. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja sen tavoitteena oli laatia Hotel Katajanokalle Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelma. Produktin tavoite oli olla hyödyllinen ja käyttökelpoinen toimeksiantajalle. Kohderyhmänä olivat Hotel Katajanokan työntekijät, jotka osallistuvat Instagramin käyttöönottoon ja ylläpitoon. Produkti määrittelee pysyvät linjat hotellin Instagramille ja toimii kohderyhmän ohjeistuksena kanavassa toimimiseen.
Työn rajaukseen kuului Instagram-suunnitelman laatimisen lisäksi suunnitelman mukaisen Instagram-tilin avaaminen. Tilin päivittäminen oli hotellin vastuulla laaditun suunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantajalta helmikuussa 2015 ja työ valmistui saman vuoden syyskuussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta luvusta, jotka tukivat produktin laatimista eri näkökulmista. Viitekehyksen aiheita ovat sosiaalinen media markkinointikanavana, käyttäjien tuottama sisältö ja markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen.
Pitkäaikaisen ja tavoitteellisen sosiaalisen median suunnitelman tulee tukeutua taustatutkimukseen, joka käsittää analyysin muiden alalla toimivien tavoista käyttää kyseistä kanavaa. Hotellien Instagramin käyttötapojen selvittämiseksi työn menetelmänä käytettiin benchmarkkausta. Se toteutettiin etsien tietoa hotellien tavoista käyttää Instagramia ja havainnoiden useiden hotelliketjujen toimintaa seuraamalla heidän Instagram-tilejään. Benchmarkkauksen tavoitteena oli saada inspiraatiota ja ideoita Hotel Katajanokan Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten ja tunnistaa esimerkkejä, jotka ovat käyttökelpoisia.
Valmis produkti on PDF-muotoinen Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelma nimeltä ”Vangitsevaa Instagram-markkinointia”. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja alan käytännön esimerkkejä esittelevä benchmarkkaus toimivat perustana produktin laatimiselle. Produkti täytti sille asetetut tavoitteet ja toimeksiantajan toiveet. Instagramin avaaminen muutti Hotel Katajanokan toimintaa pysyvästi niin päivittäisellä kuin strategisellakin tasolla.
Laaditun produktin jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin suunnitelman päivittämistä Instagramin käyttötapojen ja kanavan kehittyessä, kuukausittaisen päivityskalenterin laatimista kanavan ylläpidon helpottamiseksi sekä yksittäisten kilpailujen ja kampanjoiden suunnittelua. Hotel Katajanokan markkinoinnin monikanavaisuuden lisäämiseksi ehdotettiin muiden tämän hetken käytetyimpien sosiaalisen median kanavien käyttöönottoa.
Työn toimeksiantaja oli Hotel Katajanokka, joka on moderni hotelli historiallisessa vankilamiljöössä. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja sen tavoitteena oli laatia Hotel Katajanokalle Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelma. Produktin tavoite oli olla hyödyllinen ja käyttökelpoinen toimeksiantajalle. Kohderyhmänä olivat Hotel Katajanokan työntekijät, jotka osallistuvat Instagramin käyttöönottoon ja ylläpitoon. Produkti määrittelee pysyvät linjat hotellin Instagramille ja toimii kohderyhmän ohjeistuksena kanavassa toimimiseen.
Työn rajaukseen kuului Instagram-suunnitelman laatimisen lisäksi suunnitelman mukaisen Instagram-tilin avaaminen. Tilin päivittäminen oli hotellin vastuulla laaditun suunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantajalta helmikuussa 2015 ja työ valmistui saman vuoden syyskuussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta luvusta, jotka tukivat produktin laatimista eri näkökulmista. Viitekehyksen aiheita ovat sosiaalinen media markkinointikanavana, käyttäjien tuottama sisältö ja markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen.
Pitkäaikaisen ja tavoitteellisen sosiaalisen median suunnitelman tulee tukeutua taustatutkimukseen, joka käsittää analyysin muiden alalla toimivien tavoista käyttää kyseistä kanavaa. Hotellien Instagramin käyttötapojen selvittämiseksi työn menetelmänä käytettiin benchmarkkausta. Se toteutettiin etsien tietoa hotellien tavoista käyttää Instagramia ja havainnoiden useiden hotelliketjujen toimintaa seuraamalla heidän Instagram-tilejään. Benchmarkkauksen tavoitteena oli saada inspiraatiota ja ideoita Hotel Katajanokan Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten ja tunnistaa esimerkkejä, jotka ovat käyttökelpoisia.
Valmis produkti on PDF-muotoinen Instagram-markkinointiviestintäsuunnitelma nimeltä ”Vangitsevaa Instagram-markkinointia”. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja alan käytännön esimerkkejä esittelevä benchmarkkaus toimivat perustana produktin laatimiselle. Produkti täytti sille asetetut tavoitteet ja toimeksiantajan toiveet. Instagramin avaaminen muutti Hotel Katajanokan toimintaa pysyvästi niin päivittäisellä kuin strategisellakin tasolla.
Laaditun produktin jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin suunnitelman päivittämistä Instagramin käyttötapojen ja kanavan kehittyessä, kuukausittaisen päivityskalenterin laatimista kanavan ylläpidon helpottamiseksi sekä yksittäisten kilpailujen ja kampanjoiden suunnittelua. Hotel Katajanokan markkinoinnin monikanavaisuuden lisäämiseksi ehdotettiin muiden tämän hetken käytetyimpien sosiaalisen median kanavien käyttöönottoa.