Eettinen osaaminen opiskelijan ammatillisessa kasvussa : opetusvideot etiikan oppimisen välineenä
Ruohonen, Janina; Salonen, Jessica; Tommila, Siina (2015)
Ruohonen, Janina
Salonen, Jessica
Tommila, Siina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814411
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden seksuaali- ja lisääntymisterveyden eettisen osaamisen kasvuun opintojen aikana. Opinnäytetyö on osa Increasing Ethical Competence in Midwifery and Education Practice- projektia (INEC). Projektin tarkoitus on edistää opiskelijoiden eettistä osaamista koulutuksessa ja kliinisessä hoitotyössä. Projekti on kolmivuotinen ja tehdään kansainvälisenä yhteistyönä. Tässä vaiheessa keskitytään opintojen aikana tapahtuvaan eettisen kasvun edistämiseen oppimisen näkökulmasta.
Eettisen kasvun edistämisen onnistumiseen liittyy läheisesti käsitteet oppiminen ja hoitaminen. Eri opetusmenetelmin voidaan edistää etiikan oppimista konkreettisesti. Lisäksi hoitamisen oppimista opetetaan konkreettisesti, ja myös siinä tapahtuu kasvua koko opintojen ajan. Kun hoitamisen konkreettiset taidot karttuvat, voidaan sen eettisen puoleen kiinnittää enemmän huomiota.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin osana Turun ammattikorkeakoulun Etiikka seksuaali- ja lisääntymisterveydessä - teemapäivää. Teemapäivää varten tehtiin kolme opinnäytetyöhön liittyvää opetusvideota, jotka sisältävät kärjistettyjä eettisiä ongelmatilanteita. Videoiden tarkoitus on herättää eettistä keskustelua ja siten auttaa opiskelijoita etiikan opiskelussa ja sen ymmärtämisessä.
Työn toiminnallisen kehittämistehtävän pohjalta tehtyjen tulosten ja johtopäätösten perusteella voidaan todeta audiovisuaalisen opetusmenetelmän olevan tehokas etiikan oppimisen kannalta. Opetusvideoiden avulla voidaan aktivoida opiskelijoita etiikan oppimiseen ja ne ovat tehokas keino ylläpitää opiskelijoiden mielenkiintoa. Audiovisuaalinen video toimii parhaiten, kun se voidaan liittää käytännön tehtäviin, kuten tässä työssä tehtiin. Tärkeää on antaa opiskelijoiden keskustella videoiden sisällöstä pienissä ryhmissä parhaan oppimistuloksen saavuttamiseksi. Moninäkökulmainen pohdinta tukee eettisen osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä tehokkaasti.
Eettisen kasvun edistämisen onnistumiseen liittyy läheisesti käsitteet oppiminen ja hoitaminen. Eri opetusmenetelmin voidaan edistää etiikan oppimista konkreettisesti. Lisäksi hoitamisen oppimista opetetaan konkreettisesti, ja myös siinä tapahtuu kasvua koko opintojen ajan. Kun hoitamisen konkreettiset taidot karttuvat, voidaan sen eettisen puoleen kiinnittää enemmän huomiota.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin osana Turun ammattikorkeakoulun Etiikka seksuaali- ja lisääntymisterveydessä - teemapäivää. Teemapäivää varten tehtiin kolme opinnäytetyöhön liittyvää opetusvideota, jotka sisältävät kärjistettyjä eettisiä ongelmatilanteita. Videoiden tarkoitus on herättää eettistä keskustelua ja siten auttaa opiskelijoita etiikan opiskelussa ja sen ymmärtämisessä.
Työn toiminnallisen kehittämistehtävän pohjalta tehtyjen tulosten ja johtopäätösten perusteella voidaan todeta audiovisuaalisen opetusmenetelmän olevan tehokas etiikan oppimisen kannalta. Opetusvideoiden avulla voidaan aktivoida opiskelijoita etiikan oppimiseen ja ne ovat tehokas keino ylläpitää opiskelijoiden mielenkiintoa. Audiovisuaalinen video toimii parhaiten, kun se voidaan liittää käytännön tehtäviin, kuten tässä työssä tehtiin. Tärkeää on antaa opiskelijoiden keskustella videoiden sisällöstä pienissä ryhmissä parhaan oppimistuloksen saavuttamiseksi. Moninäkökulmainen pohdinta tukee eettisen osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä tehokkaasti.