Karelia-ammattikorkeakoulun työelämäyhteistyön kehittäminen : Liiketalouden koulutus
Ylönen, Tero; Räisänen, Elina (2015)
Ylönen, Tero
Räisänen, Elina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614672
Tiivistelmä
Koulutuksen ja työelämän yhteistyö on noussut tärkeäksi kehittämisen kohteeksi ja oppimisympäristön käsite on laajentunut oppilaitosten ulkopuolelle. Työympäristössä hankitut taidot nähdään välttämättöminä oppilaitoksissa tarjottavan koulutuksen ohella. Opinnäytetyössämme olemme tutkineet yhteistyötä Karelia-ammattikorkeakoulun, liiketalouden päiväopiskelijoiden ja oppilaitoksen yhteistyöyritysten välillä.
Selvitimme, mistä työelämäyhteistyö rakentuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat hyödyntämällä työelämäyhteistyökäytäntöihin liittyviä julkaisuja, tutkimuksia, oppaita ja lainsäädäntöä. Tuomme esille yhteistyön muotoja ja niiden merkityksen yhteistyön osapuolille. Työssämme tarkastelemme myös työelämäyhteistyön roolia Karelia-ammattikorkeakoulussa ja sen linkittymistä oppilaitoksen strategiaan sekä liiketalouden opintoihin. Viimeiseksi selvitimme kyselytutkimusten avulla kuinka Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden päiväopiskelijat ja heidän kanssaan vuosina 2012–2015 yhteistyössä olleet yritykset kokevat yhteistyön nykytilan sekä sen, mitä toiveita tai ideoita heillä on yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimuksen avulla selvisi, että työelämäyhteistyö on tärkeää kaikille osapuolille ja sitä halutaan hieman lisätä. Työelämä kuitenkin kokee sen toteutuvan opiskelijoita paremmin. Tuloksissa korostui suunnittelun, organisoinnin ja ohjauksen merkitys. Lisäksi koettiin, että yhteydenpitoa tulisi lisätä ja tätä kautta etenkin opiskelijat toivovat luottamuksen kasvavan yhteistyön osapuolten välillä.
Selvitimme, mistä työelämäyhteistyö rakentuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat hyödyntämällä työelämäyhteistyökäytäntöihin liittyviä julkaisuja, tutkimuksia, oppaita ja lainsäädäntöä. Tuomme esille yhteistyön muotoja ja niiden merkityksen yhteistyön osapuolille. Työssämme tarkastelemme myös työelämäyhteistyön roolia Karelia-ammattikorkeakoulussa ja sen linkittymistä oppilaitoksen strategiaan sekä liiketalouden opintoihin. Viimeiseksi selvitimme kyselytutkimusten avulla kuinka Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden päiväopiskelijat ja heidän kanssaan vuosina 2012–2015 yhteistyössä olleet yritykset kokevat yhteistyön nykytilan sekä sen, mitä toiveita tai ideoita heillä on yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimuksen avulla selvisi, että työelämäyhteistyö on tärkeää kaikille osapuolille ja sitä halutaan hieman lisätä. Työelämä kuitenkin kokee sen toteutuvan opiskelijoita paremmin. Tuloksissa korostui suunnittelun, organisoinnin ja ohjauksen merkitys. Lisäksi koettiin, että yhteydenpitoa tulisi lisätä ja tätä kautta etenkin opiskelijat toivovat luottamuksen kasvavan yhteistyön osapuolten välillä.