Kevennetty passinhakumenettely Sisä-Suomen lupahenkilöstön kyselyvastausten perusteella
Laitinen, Sari (2015)
Laitinen, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092214799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092214799
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toteutuvatko 1.12.2014 voimaan astuneen kevennetyn passinhakumenettelyn tavoitteet lain soveltamiskäytännössä. Sähköisellä kyselyllä Sisä-Suomen lupahenkilöstölle selvitettiin täyttääkö kevennetty passinhakumenettely asiakaslähtöisyyden ja hyvän sähköisen hallinnon vaatimukset ja miten sähköinen passiasiointi on vaikuttanut henkilöstön työtehtäviin. Verkkokysely totetutettiin huhti-toukokuussa 2015, jolloin sähköinen passiprosessi oli ollut käytössä viisi kuukautta. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin Poliisihallituksen ensimmäisten kuukausien tunnuslukuja sähköisestä passiasioinnista.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että asiakkaat ottivat sähköisen passiprosessin hyvin käyttöön. Asiakaspalaute on ollut positiivista. Palautteen perusteella sähköisen palvelun paras ominaisuus on saavutettavuus. Myös lupavirkailijat kokevat työtehtäviensä kehittyneen sähköisen asioinnin myötä positiiviseen suuntaan. Suurimpana etuna virkailijat kokevat nyt tai myöhemmin tapahtuvan asiakasmäärän vähentymisen poliisin lupapalvelupisteissä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että uuden passimenettelyn suurimpia haasteita ovat olleet tietojärjestelmien häiriöt ja kansalaisten yhdenvertaisuus. Tulosten mukaan tietojärjestelmien toimivuudessa on ollut häiriöitä, jotka ovat estäneet palveluiden käyttämisen, ja virheiden korjaamiseen kuluu voimavaroja. Kaikki eivät voi tai osaa käyttää viranomaisen sähköisiä asiointipalveluita. Alle 12-vuotiaat lapset ja ikääntynyt väestönosa ovat heikoimmassa asemassa kevennetyssä passinhakumenettelyssä. He joutuvat asioimaan henkilökohtaisesti poliisilaitoksella passia hakiessaan, jolloin passin kustannukset ja toimitusaika nousevat muita korkeammaksi.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että asiakkaat ottivat sähköisen passiprosessin hyvin käyttöön. Asiakaspalaute on ollut positiivista. Palautteen perusteella sähköisen palvelun paras ominaisuus on saavutettavuus. Myös lupavirkailijat kokevat työtehtäviensä kehittyneen sähköisen asioinnin myötä positiiviseen suuntaan. Suurimpana etuna virkailijat kokevat nyt tai myöhemmin tapahtuvan asiakasmäärän vähentymisen poliisin lupapalvelupisteissä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että uuden passimenettelyn suurimpia haasteita ovat olleet tietojärjestelmien häiriöt ja kansalaisten yhdenvertaisuus. Tulosten mukaan tietojärjestelmien toimivuudessa on ollut häiriöitä, jotka ovat estäneet palveluiden käyttämisen, ja virheiden korjaamiseen kuluu voimavaroja. Kaikki eivät voi tai osaa käyttää viranomaisen sähköisiä asiointipalveluita. Alle 12-vuotiaat lapset ja ikääntynyt väestönosa ovat heikoimmassa asemassa kevennetyssä passinhakumenettelyssä. He joutuvat asioimaan henkilökohtaisesti poliisilaitoksella passia hakiessaan, jolloin passin kustannukset ja toimitusaika nousevat muita korkeammaksi.