Current-State Assessment and Improvement Recommendations for Third Party Logistics : A Case Study of Company X
Kautiainen, Niklas (2015)
Kautiainen, Niklas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081113955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081113955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia ja analysoida kolmannen osapuolen logistiikkaa osana toimitusketjua ja tarjota parannusehdotuksia tutkimustulosten perusteella. Työ saatiin toimeksiantona yritys X:ltä, joka haluaa pysyä anonyyminä tässä opinnäytetyössä. Työn painopiste on yrityksen palveluprosesseissa.
Empiirinen osuus tässä opinnäytetyössä on kvalitatiivinen ja perustuu kyselyihin, haastatteluun, omiin havaintoihin, ja aiheeseen liittyvään teoriaan. Kyselyt suoritettiin yrityksen asiakkaille ja toiminnasta vastaaville työnjohtajille, sekä syvähaastattelu pidettiin yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Yrityksen nykytila kartoitettiin tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella. SWOT-analyysiä käytettiin menetelmänä heikkouksien ja vahvuuksien etsimiseen yrityksen nykytilassa ja parannusehdotukset tarjottiin näiden vastausten perusteella. Yrityksen nykytila osoittaa vahvuuksia sen joustavassa ja nopeasti reagoivassa IT-järjestelmässä, joustavassa yritysmallissa ja suuressa lämpötilasäädellyssä varastokapasiteetissa. Heikkouksia löytyi tiedonkulussa, työvoiman koulutuksessa ja kohdentamisessa, uuden teknologian hyödyntämisessä ja reklamaatioiden hallinnassa toimitusvirheiden osalta.
Seuraavat parannusehdotukset tarjottiin yritykselle: Kaiken ylimääräisen palvelun laskuttaminen asiakkaalta, yrityksen joustavan yritysmallin ja IT-järjestelmän parempi hyödyntäminen, henkilöstön parempi kouluttaminen, sekä kouluttaminen eri tehtäviin. Näiden lisäksi parannusehdotuksina tarjottiin uusien teknologioiden kustannusrakenteen arvioiminen, tiedonkulun sujuvoittaminen yrityksen sisällä ja ulkopuolelle säännöllisten kokousten ja organisoidun tiedonkulun kautta, parempi ennustettavuus tarkastelemalla aikaisempien vuosien menekkejä, tarjoamalla paremmat työkalut virheselvittelyyn, sekä laskutusperusteiden selventäminen.
Empiirinen osuus tässä opinnäytetyössä on kvalitatiivinen ja perustuu kyselyihin, haastatteluun, omiin havaintoihin, ja aiheeseen liittyvään teoriaan. Kyselyt suoritettiin yrityksen asiakkaille ja toiminnasta vastaaville työnjohtajille, sekä syvähaastattelu pidettiin yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Yrityksen nykytila kartoitettiin tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella. SWOT-analyysiä käytettiin menetelmänä heikkouksien ja vahvuuksien etsimiseen yrityksen nykytilassa ja parannusehdotukset tarjottiin näiden vastausten perusteella. Yrityksen nykytila osoittaa vahvuuksia sen joustavassa ja nopeasti reagoivassa IT-järjestelmässä, joustavassa yritysmallissa ja suuressa lämpötilasäädellyssä varastokapasiteetissa. Heikkouksia löytyi tiedonkulussa, työvoiman koulutuksessa ja kohdentamisessa, uuden teknologian hyödyntämisessä ja reklamaatioiden hallinnassa toimitusvirheiden osalta.
Seuraavat parannusehdotukset tarjottiin yritykselle: Kaiken ylimääräisen palvelun laskuttaminen asiakkaalta, yrityksen joustavan yritysmallin ja IT-järjestelmän parempi hyödyntäminen, henkilöstön parempi kouluttaminen, sekä kouluttaminen eri tehtäviin. Näiden lisäksi parannusehdotuksina tarjottiin uusien teknologioiden kustannusrakenteen arvioiminen, tiedonkulun sujuvoittaminen yrityksen sisällä ja ulkopuolelle säännöllisten kokousten ja organisoidun tiedonkulun kautta, parempi ennustettavuus tarkastelemalla aikaisempien vuosien menekkejä, tarjoamalla paremmat työkalut virheselvittelyyn, sekä laskutusperusteiden selventäminen.