Brändi antaa lisäarvoa : asiantuntijaluennosta kilpailuetua yritykselle
Kinnunen, Jani (2015)
Kinnunen, Jani
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814972
Tiivistelmä
Brändääminen on tätä päivää. Ammatillisen henkilöbrändin avulla voidaan erottautua massasta. Työnhaussa erottautuminen ja itsensä tuotteistaminen kulkevat käsi kädessä uralla etenemisen ja työmarkkinoilla sijoittumisen kanssa. Mitä ovat brändäämisen keinoja? Miten minä erotun joukosta? Mitä aikaansaadaan kun määritellään oma brändi määrätietoisesti?
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin luento liiketoimintansa aloittaville parturikampaajille. Luennon sisältö käsitteli ja herätteli ajatuksia aiheesta itsensä brändääminen parturikampaajan näkökulmasta. Sisällön tarkoituksena ja tavoitteena oli saada kuulijoita pohtimaan oman ammattiminän ja brändin merkitystä.
Oman yrityksen erottautuminen kilpailijoista mahdollistaa menestymisen. Asiakkuus on yrityksen tärkeimpiä voimavaroja. Yritys ja yrityksen asiakas ovat kumppaneita, joiden räätälöity yhteistyö tuottaa molemmille etua. Riippumatta yrityksen koosta on muuttuvassa toimintaympäristössä otettava huomioon yrityksen asiakkuuksien strategisen kehittämisen tuomat mahdollisuudet. Opinnäytetyössä keskitytään oman yritykseni palvelutarjooman laajentamiseen asiantuntijaluennolla koskien itsensä brändäämistä. Tavoitteena on luoda koulutusmateriaali, jota voidaan jatkossa hyödyntää mm. oppilaitoksille ja yhdistyksille suunnatuilla luennoilla.
Opinnäytetyön kantava teema on oman toiminimeni brändäys luennolla koskien ”Itsensä brändäämistä” hiusalalla. Empiirinen osuus toteutettiin testiluennolla ja siitä saaduilla tutkimustuloksilla arvioitiin brändiluennon kannattavuus ja luennon jatkokehitysmahdollisuudet. Teoriaosuudessa aihetta tarkastellaan sekä konseptoinnin, tuotteistamisen että design managementin näkökulmasta.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin luento liiketoimintansa aloittaville parturikampaajille. Luennon sisältö käsitteli ja herätteli ajatuksia aiheesta itsensä brändääminen parturikampaajan näkökulmasta. Sisällön tarkoituksena ja tavoitteena oli saada kuulijoita pohtimaan oman ammattiminän ja brändin merkitystä.
Oman yrityksen erottautuminen kilpailijoista mahdollistaa menestymisen. Asiakkuus on yrityksen tärkeimpiä voimavaroja. Yritys ja yrityksen asiakas ovat kumppaneita, joiden räätälöity yhteistyö tuottaa molemmille etua. Riippumatta yrityksen koosta on muuttuvassa toimintaympäristössä otettava huomioon yrityksen asiakkuuksien strategisen kehittämisen tuomat mahdollisuudet. Opinnäytetyössä keskitytään oman yritykseni palvelutarjooman laajentamiseen asiantuntijaluennolla koskien itsensä brändäämistä. Tavoitteena on luoda koulutusmateriaali, jota voidaan jatkossa hyödyntää mm. oppilaitoksille ja yhdistyksille suunnatuilla luennoilla.
Opinnäytetyön kantava teema on oman toiminimeni brändäys luennolla koskien ”Itsensä brändäämistä” hiusalalla. Empiirinen osuus toteutettiin testiluennolla ja siitä saaduilla tutkimustuloksilla arvioitiin brändiluennon kannattavuus ja luennon jatkokehitysmahdollisuudet. Teoriaosuudessa aihetta tarkastellaan sekä konseptoinnin, tuotteistamisen että design managementin näkökulmasta.