Tilaaja-asiakkaiden kokema palvelun laatu Huoltsikka Oy:ssä
Väkimies, Heidi (2015)
Väkimies, Heidi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Huoltsikka Oy:n palvelujen laatua tilaaja-asiakkaiden näkökulmasta. Tilaaja-asiakkailla tässä työssä tarkoitetaan sosiaalityöntekijöitä.
Työn tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Huoltsikka Oy:n palveluiden laadun kehittä-miseksi. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli saada selville, millainen on Huoltsikka Oy:n pal-velun laatu tilaaja-asiakkaiden kokemana.
Huoltsikka Oy:n perustehtävänä on tarjota laadultaan hyvätasoista palvelua lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuoltoa tarvitseville lapsille ja nuorille.
Itse tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen ja se toteutettiin Internet-kyselynä, jossa oli monivalin-taväittämiä. Kvalitatiivista tutkimusotetta on käytetty kyselylomakkeen avoimissa kysymyksissä.
Kysely toteutettiin huhtikuussa 2015 ja se lähetettiin 44 sosiaalityöntekijälle. Tuloksien analy-soinnissa käytin apuna Webropol-ohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan Huoltsikka Oy:n lastensuojelupalvelujen laatu on pääosin hyvää. Si-jaishuollossa palvelut nähtiin lähes kaikilta osin laadukkaina. Esimerkiksi vastuunjako ja yhteis-työhön sitoutuminen olivat sijaishuollon palveluissa toteutuneet onnistuneesti. Parannettavaa löy-tyi kuukausittaisesta raportoinnista ja avo- ja jälkihuollon palveluista.
Kyselyyn vastanneiden henkilöiden määrä oli melko pieni, minkä vuoksi saatuja tutkimustuloksia ei voi yleistää.
Työn tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Huoltsikka Oy:n palveluiden laadun kehittä-miseksi. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli saada selville, millainen on Huoltsikka Oy:n pal-velun laatu tilaaja-asiakkaiden kokemana.
Huoltsikka Oy:n perustehtävänä on tarjota laadultaan hyvätasoista palvelua lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuoltoa tarvitseville lapsille ja nuorille.
Itse tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen ja se toteutettiin Internet-kyselynä, jossa oli monivalin-taväittämiä. Kvalitatiivista tutkimusotetta on käytetty kyselylomakkeen avoimissa kysymyksissä.
Kysely toteutettiin huhtikuussa 2015 ja se lähetettiin 44 sosiaalityöntekijälle. Tuloksien analy-soinnissa käytin apuna Webropol-ohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan Huoltsikka Oy:n lastensuojelupalvelujen laatu on pääosin hyvää. Si-jaishuollossa palvelut nähtiin lähes kaikilta osin laadukkaina. Esimerkiksi vastuunjako ja yhteis-työhön sitoutuminen olivat sijaishuollon palveluissa toteutuneet onnistuneesti. Parannettavaa löy-tyi kuukausittaisesta raportoinnista ja avo- ja jälkihuollon palveluista.
Kyselyyn vastanneiden henkilöiden määrä oli melko pieni, minkä vuoksi saatuja tutkimustuloksia ei voi yleistää.