Markkinointisuunnitelma Cava Hair & Make-up Oy
Reitti, Sofia; Räsänen, Niina (2015)
Reitti, Sofia
Räsänen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100315095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100315095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa markkinointisuunnitelma aloittelevalle yritykselle. Toimeksiantajana toimi Vaasassa sijaitseva, keväällä 2015 perustettu parturi-kampaamo Cava Hair & Make-up Oy. Cava on ostanut kymmenen vuotta toimineen parturi-kampaamon liiketoiminnan, jota yritys jatkaa uudella nimellä ja konseptilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintansa aloittavalle yritykselle markkinointistrategia ja markkinoinnin toimintaohjelma. Markkinointistrategiassa määriteltiin yritykselle kasvustrategia, kannattavuusstrategia sekä tavoitteet ja päämäärät. Toimintaohjelma sisältää markkinoinnin toimenpiteet koskien sisäistä markkinointia, toiminnan aloittamista, toimenpiteitä kuudelle ensimmäiselle toimintakuukaudelle sekä jatkuvia toimenpiteitä yleisellä tasolla.
Opinnäytetyössä palvelualalla toimivan yrityksen liikeidea esiteltiin käyttäen työkaluna Business Model Canvasia. Markkinoinnin kilpailukeinoista tarkastelun kohteeksi valittiin perinteisen 4P-mallin lisäksi laajennettu 7P-malli, johon kuuluvat tuote/palvelu, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, henkilöstö, asiakaspalvelu ja suhdeverkostot. Markkinointisuunnitelman suunnittelun tueksi toteutettiin lähtökohta-analyysit, joiden pohjalta tehtiin yhteenveto sekä johtopäätökset yrityksen nykytilasta ja tulevasta potentiaalista. Cava Hair & Make-up Oy voi käyttää tätä opinnäytetyötä hyödykseen markkinoinnissaan aloittaessaan toimintansa sekä soveltaa työn eri osia tulevaisuudessa markkinointia suunnitellessaan. Opinnäytetyössä suunnitellut markkinoinnin toimenpiteet tullaan toteuttamaan toimeksiantaja yrityksessä.
Opinnäytetyössä palvelualalla toimivan yrityksen liikeidea esiteltiin käyttäen työkaluna Business Model Canvasia. Markkinoinnin kilpailukeinoista tarkastelun kohteeksi valittiin perinteisen 4P-mallin lisäksi laajennettu 7P-malli, johon kuuluvat tuote/palvelu, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, henkilöstö, asiakaspalvelu ja suhdeverkostot. Markkinointisuunnitelman suunnittelun tueksi toteutettiin lähtökohta-analyysit, joiden pohjalta tehtiin yhteenveto sekä johtopäätökset yrityksen nykytilasta ja tulevasta potentiaalista. Cava Hair & Make-up Oy voi käyttää tätä opinnäytetyötä hyödykseen markkinoinnissaan aloittaessaan toimintansa sekä soveltaa työn eri osia tulevaisuudessa markkinointia suunnitellessaan. Opinnäytetyössä suunnitellut markkinoinnin toimenpiteet tullaan toteuttamaan toimeksiantaja yrityksessä.