Ensimmäisen elinvuoden aikana kehittyvät ruokailutaidot : Opas vanhemmille
Puranen, Pinja (2015)
Puranen, Pinja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815764
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa teoreettisen tiedon pohjalta opas imeväisikäisten lasten vanhemmille lapsen kehittyvistä ruokailutaidoista. Opasta voidaan jakaa vanhemmille lastenneuvolakäynneillä. Sen tarkoitus on toimia terveydenhoitajan antaman ravitsemusneuvonnan ohjauksen tukena. Oppaan avulla vanhemmat saavat tietoa lapsensa ruokailutaitojen kehityksestä sekä konkreettisia vinkkejä uusien taitojen harjoitteluun. Opas perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin.
Teoriaosuudessa on kuvattu ensimmäisen elinvuoden aikana tapahtuvaa lapsen motorista kehitystä kehittyvien ruokailutaitojen näkökulmasta. Tarkemmin on käsitelty ruuan rakenteen muuttumista ja sen myötä syömistaitojen kehittymistä. Imetys on tärkeä osa imeväisikäisen ravitsemuksessa, minkä vuoksi imetyssuosituksia on lyhyesti käsitelty.
Palaute oppaasta kerättiin välivaiheessa suullisesti sekä lopuksi kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Palautetta kerättiin myös toimeksiantajalta ja kohderyhmään kuuluvilta vanhemmilta. Oppaasta saatu palaute oli positiivista.
Jatkotutkimusaiheena voisi kyselyn avulla selvittää, kuinka opas on tukenut ja auttanut kohderyhmään kuuluvia vanhempia. Samalla voisi arvioida pienen oppaan toimivuutta ohjaustilanteissa
Teoriaosuudessa on kuvattu ensimmäisen elinvuoden aikana tapahtuvaa lapsen motorista kehitystä kehittyvien ruokailutaitojen näkökulmasta. Tarkemmin on käsitelty ruuan rakenteen muuttumista ja sen myötä syömistaitojen kehittymistä. Imetys on tärkeä osa imeväisikäisen ravitsemuksessa, minkä vuoksi imetyssuosituksia on lyhyesti käsitelty.
Palaute oppaasta kerättiin välivaiheessa suullisesti sekä lopuksi kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Palautetta kerättiin myös toimeksiantajalta ja kohderyhmään kuuluvilta vanhemmilta. Oppaasta saatu palaute oli positiivista.
Jatkotutkimusaiheena voisi kyselyn avulla selvittää, kuinka opas on tukenut ja auttanut kohderyhmään kuuluvia vanhempia. Samalla voisi arvioida pienen oppaan toimivuutta ohjaustilanteissa