Terapeuttinen vikellysryhmä : miten tasapaino ja karkeamotoriset taidot muuttuvat lyhyen vikellysharjoittelujakson aikana?
Turkia, Marika; Korvenmäki, Emmi (2015)
Turkia, Marika
Korvenmäki, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103115824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103115824
Tiivistelmä
Terapeuttinen vikellys on voimistelua liikkuvan hevosen selässä. Se on ryhmämuotoinen kuntoutusmalli, joka on vasta etsimässä paikkaansa Suomessa yhtenä ratsastusterapian muotona. Terapeuttinen vikellys perustuu kilpailulajinakin tunnettuun vikellykseen, mutta se on sovellettu sopimaan erilaisille yksilöille ja sitä harjoitellaan mukautetusti ja kunkin ryhmään osallistujan tavoitteisiin soveltuen.
Opinnäytetyö tavoitteena oli tutkia tasapainon ja karkeamotoristen taitojen muuttumista viiden terapeuttisen vikellyskerran aikana. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa terapeuttisen vikellyksen vaikutuksista edellä mainittuihin ominaisuuksiin ja näin ollen pohjaa tuleville fysioterapeuttisille jatkotutkimuksille sekä toimia apuna Nastolan kirkonkylän koululle tulevien ryhmien rahoituksen hakemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa mittarina käytettiin Gross Motor Function Measure -88 testiä. Tulokset analysoitiin tapaustutkimustyyppisesti vertaamalla kunkin tutkittavan omia tuloksia keskenään kahdelta eri ajanjaksolta.
Tutkimukseen osallistui kolme 7–10 -vuotiasta lasta Nastolan kirkonkylän koulun tao (toiminta-alueittain annettava opetus)- luokalta. Tutkimukseen osallistuneessa ryhmässä vikelsivät kaksi poikaa ja yksi tyttö. Heidän liikkumisensa on motorisesti kömpelöä, mutta motoriset taidot vaihtelivat paljon ryhmän sisällä. Osa ryhmään osallistuvista lapsista oli osallistunut aikaisemmin ratsastusterapiaan.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta terapeuttinen vikellys saattaa parantaa 7–10 -vuotiaiden lasten tasapainoa ja karkeamotoriikkaa ainakin seisomisen, kävelyn, juoksun ja hyppyjen osalta. Luotettavampia tuloksia varten tarvitaan kuitenkin lisää jatkotutkimuksia aiheesta.
Opinnäytetyö tavoitteena oli tutkia tasapainon ja karkeamotoristen taitojen muuttumista viiden terapeuttisen vikellyskerran aikana. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa terapeuttisen vikellyksen vaikutuksista edellä mainittuihin ominaisuuksiin ja näin ollen pohjaa tuleville fysioterapeuttisille jatkotutkimuksille sekä toimia apuna Nastolan kirkonkylän koululle tulevien ryhmien rahoituksen hakemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa mittarina käytettiin Gross Motor Function Measure -88 testiä. Tulokset analysoitiin tapaustutkimustyyppisesti vertaamalla kunkin tutkittavan omia tuloksia keskenään kahdelta eri ajanjaksolta.
Tutkimukseen osallistui kolme 7–10 -vuotiasta lasta Nastolan kirkonkylän koulun tao (toiminta-alueittain annettava opetus)- luokalta. Tutkimukseen osallistuneessa ryhmässä vikelsivät kaksi poikaa ja yksi tyttö. Heidän liikkumisensa on motorisesti kömpelöä, mutta motoriset taidot vaihtelivat paljon ryhmän sisällä. Osa ryhmään osallistuvista lapsista oli osallistunut aikaisemmin ratsastusterapiaan.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta terapeuttinen vikellys saattaa parantaa 7–10 -vuotiaiden lasten tasapainoa ja karkeamotoriikkaa ainakin seisomisen, kävelyn, juoksun ja hyppyjen osalta. Luotettavampia tuloksia varten tarvitaan kuitenkin lisää jatkotutkimuksia aiheesta.