Visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteutus : Case: JOE Palvelut Oy:n aputoiminimi JOE Rakentaminen
Joensuu, Jetta (2015)
Joensuu, Jetta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda JOE Palvelut Oy:n aputoiminimi JOE Rakentamiselle yhtenäinen visuaalinen ilme. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yrityksen visuaalisen identiteetin elementteihin. Toisena tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa JOE Rakentamiselle sovitut visuaaliset elementit sekä toimiva ja helppolukuinen graafinen ohjeisto. Kolmantena tavoitteena oli visuaalisen ilmeen rakentamisen avulla luoda yrityksen työntekijöille mielikuvaa yhtenäisyydestä ja joukkoon kuulumisesta. Yhtenäisen ilmeen avulla pyrittiin luomaan uskottavuutta määrätietoisesta toiminnasta nykyisille ja tuleville työntekijöille.
Visuaalisuus on nykypäivänä yksi viestinnän avaintekijöistä. Onnistunut yhtenäinen visuaalinen ilme mahdollistaa muista yrityksistä erottumisen ja on keskeinen kilpailutekijä. Pohjana suunnittelutyölle käytettiin yrityksen visuaalisen identiteetin elementtien teoriaa. Näitä elementtejä ovat muun muassa logo, liikemerkki, värivalinnat, typografia ja sovellukset.
Toimeksiantajan pyynnöstä yritykselle valittiin värimaailma sekä typografia, jonka seurauksena syntyivät yrityksen logo, liikemerkki, käyntikortti, esite, asiakirja- ja kirjekuorimalli ja autoteippaukset. Tulevaisuudessa visuaalisten elementtien käyttämistä helpottaa graafinen ohjeisto, yrityksen ohjekäsikirja, joka opastaa eri visuaalisten elementtien käyttöön. Graafinen ohjeisto varmistaa, että visuaalinen ilme toteutuu yhtenäisenä kaikessa yrityksen viestinnässä.
Visuaalisuus on nykypäivänä yksi viestinnän avaintekijöistä. Onnistunut yhtenäinen visuaalinen ilme mahdollistaa muista yrityksistä erottumisen ja on keskeinen kilpailutekijä. Pohjana suunnittelutyölle käytettiin yrityksen visuaalisen identiteetin elementtien teoriaa. Näitä elementtejä ovat muun muassa logo, liikemerkki, värivalinnat, typografia ja sovellukset.
Toimeksiantajan pyynnöstä yritykselle valittiin värimaailma sekä typografia, jonka seurauksena syntyivät yrityksen logo, liikemerkki, käyntikortti, esite, asiakirja- ja kirjekuorimalli ja autoteippaukset. Tulevaisuudessa visuaalisten elementtien käyttämistä helpottaa graafinen ohjeisto, yrityksen ohjekäsikirja, joka opastaa eri visuaalisten elementtien käyttöön. Graafinen ohjeisto varmistaa, että visuaalinen ilme toteutuu yhtenäisenä kaikessa yrityksen viestinnässä.