Erilaisuudesta voimaa tiimiin : Erilaisten temperamenttien rikastuttava vaikutus tiimiin päiväkodissa
Halkosaari, Hilla (2015)
Halkosaari, Hilla
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816744
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia positiivisia vaikutuksia ihmisten erilaisuudella voisi olla työelämässä erityisesti tiimityöskentelyssä. Erilaisuudella tarkoitetaan lähinnä temperamenttieroja. Päätutkimusongelmaksi muotoutui se miten työntekijöiden erilaiset temperamentit huomioidaan päiväkodin tiimityöskentelyssä. Tutkimuksen alatutkimusongelmiksi tulivat ”Mitä merkitystä erilaisilla temperamenteilla on päiväkodin työyhteisölle?” sekä ”Miksi erilaisten temperamenttien huomioiminen on tärkeää?” Tutkimuksen tehtävänä on tuoda esille erilaisuuden positiivisia puolia tiimityöskentelyssä päiväkotiympäristössä.
Tutkimuksen taustateoriana on muun muassa temperamenttiteoria, joka jaottelee temperamentit karkeasti kolmeen luokkaan: helppo, hitaasti lämpenevä ja haastava temperamentti. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan kuulu puhtaasti mihinkään näistä kolmesta temperamenttiluokasta. Keskeisinä käsitteinä ovat temperamentti, erilaisuus ja tiimityö. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä päiväkodin työntekijää teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineistoa analysoidaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että erilaisuus koetaan enemmän rikkautena kuin haittana. Temperamentiltaan erilaisten ihmisten yhteistyö tuottaa uusia ideoita ja toimintatapoja. Toisilta oppii jatkuvasti uutta ja siten työntekijä pystyy kehittymään sekä työntekijänä että ihmisenä. Päiväkodissa lapset oppivat toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja hyväksymään erilaisuutta. Erilaisuuden hyödyntäminen vaatii kuitenkin työtä ja yhteistä tahtotilaa tiimiltä. Erilaisuudesta on todella keskusteltava ja löydettävä tiimille sopivat keinot toteuttaa toimintaa erilaisuuksia hyödyntäen.
Tutkimuksen taustateoriana on muun muassa temperamenttiteoria, joka jaottelee temperamentit karkeasti kolmeen luokkaan: helppo, hitaasti lämpenevä ja haastava temperamentti. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan kuulu puhtaasti mihinkään näistä kolmesta temperamenttiluokasta. Keskeisinä käsitteinä ovat temperamentti, erilaisuus ja tiimityö. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä päiväkodin työntekijää teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineistoa analysoidaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että erilaisuus koetaan enemmän rikkautena kuin haittana. Temperamentiltaan erilaisten ihmisten yhteistyö tuottaa uusia ideoita ja toimintatapoja. Toisilta oppii jatkuvasti uutta ja siten työntekijä pystyy kehittymään sekä työntekijänä että ihmisenä. Päiväkodissa lapset oppivat toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja hyväksymään erilaisuutta. Erilaisuuden hyödyntäminen vaatii kuitenkin työtä ja yhteistä tahtotilaa tiimiltä. Erilaisuudesta on todella keskusteltava ja löydettävä tiimille sopivat keinot toteuttaa toimintaa erilaisuuksia hyödyntäen.