Teriskotisäätiön päihde- ja mielenterveys asumispalvelun tilaaja–tuottaja-yhteistyön kehittäminen
Honkanen, Kirsi (2015)
Honkanen, Kirsi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916889
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää Teriskotisäätiön ja palveluiden tilaajien välistä yhteistyötä sekä löytää uusia kehittämismalleja ja käytännöntapoja. Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen eli se syntyi käytännön tarpeesta. Lähtökohtana on molemminpuolinen asiakaslähtöisyys, jolla parannetaan asiakkaan tarpeiden mukaista asumispalvelua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella, johon sisältyi strukturoitu avoinlomakehaastattelu. Tähän tutkimukseen tiedon tuojina olivat Teriskotisäätiön henkilökunta ja kolme hallituksen jäsentä sekä yhteistyötahot Akaasta, Valkeakoskelta ja Urjalasta. Kyselylomakkeita lähetettiin 21 kpl ja vastauksia saapui 17 kpl eli vastausprosentti oli 81 %. Kyselyn kahdeksan kysymystä analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessani ilmeni, että Teriskotisäätiö pienenä yksikkönä toimii lähtökohtaisesti hyvin. Hinta ja laatu kohtaavat toisensa. Asiakkaat saavat asiakaslähtöistä, yksilöllistä asumispalvelua, joka sisältää erilaisia asiakkaille suunniteltuja toimintoja. Yhteistyö organisaatioiden välillä toimi useimmiten hyvin, mihin vaikutti se, että tutkimukseen vastanneet tunsivat työntekijät henkilökohtaisesti. Toimintaa voisi edelleen tehostaa selkeyttämällä työntekijöiden työnkuvaa. Lisäksi voisi kehittää ja lisätä jo tuotettua toimintaa mm. työterapialla. Tutkimuksessa esille tuli asiakkaiden asuintilojen, ympäristön viihtyvyyden ja harrastusmahdollisuuksien lisääminen. Tutkimukseen vastanneet kaipasivat asumispalveluista esitettä, jossa kerrottaisiin palvelujen sisällöstä, toiminnasta ja työtehtävistä. He pitivät tärkeänä molemminpuolisen yhteistyön lisäämistä verkostopalavereilla ja/tai raportoimalla. Kehitysideoina esitettiin mm. intervallijaksoja ja perhetyötä.
Jatkotutkimuksena, miten Teriskotisäätiön asumispalvelujen laadunseurannasta huolehditaan sekä miten asiakkaiden toimintakykyä kehitetään asumispalveluiden aikana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella, johon sisältyi strukturoitu avoinlomakehaastattelu. Tähän tutkimukseen tiedon tuojina olivat Teriskotisäätiön henkilökunta ja kolme hallituksen jäsentä sekä yhteistyötahot Akaasta, Valkeakoskelta ja Urjalasta. Kyselylomakkeita lähetettiin 21 kpl ja vastauksia saapui 17 kpl eli vastausprosentti oli 81 %. Kyselyn kahdeksan kysymystä analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessani ilmeni, että Teriskotisäätiö pienenä yksikkönä toimii lähtökohtaisesti hyvin. Hinta ja laatu kohtaavat toisensa. Asiakkaat saavat asiakaslähtöistä, yksilöllistä asumispalvelua, joka sisältää erilaisia asiakkaille suunniteltuja toimintoja. Yhteistyö organisaatioiden välillä toimi useimmiten hyvin, mihin vaikutti se, että tutkimukseen vastanneet tunsivat työntekijät henkilökohtaisesti. Toimintaa voisi edelleen tehostaa selkeyttämällä työntekijöiden työnkuvaa. Lisäksi voisi kehittää ja lisätä jo tuotettua toimintaa mm. työterapialla. Tutkimuksessa esille tuli asiakkaiden asuintilojen, ympäristön viihtyvyyden ja harrastusmahdollisuuksien lisääminen. Tutkimukseen vastanneet kaipasivat asumispalveluista esitettä, jossa kerrottaisiin palvelujen sisällöstä, toiminnasta ja työtehtävistä. He pitivät tärkeänä molemminpuolisen yhteistyön lisäämistä verkostopalavereilla ja/tai raportoimalla. Kehitysideoina esitettiin mm. intervallijaksoja ja perhetyötä.
Jatkotutkimuksena, miten Teriskotisäätiön asumispalvelujen laadunseurannasta huolehditaan sekä miten asiakkaiden toimintakykyä kehitetään asumispalveluiden aikana.