Kielen kehityksen tukeminen päiväkotiryhmässä : varhaiskasvattajien kokemuksia yksilöllisen kielen kehityksen tukemisesta päi-väkotiryhmässä
Maanselkä, Milla (2015)
Maanselkä, Milla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317167
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Maanselkä, Milla. Kielen kehityksen tukeminen päiväkotiryhmässä. Varhaiskasvattajien kokemuksia yksilöllisen kielen kehityksen tukemisesta päiväkotiryhmässä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2015, 49-sivua, 1 liite. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK)+lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä tutkimus käsitteli varhaiskasvatusikäisen lapsen kielen kehitystä ja kielen kehityksen tukemista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi kielen kehitys on tärkeää lapsen tasapainoisen kasvun tukemisessa varhaiskasvattajien mielestä. Lisäksi selvitettiin, miten varhaiskasvattaja voi tukea lapsen yksilöllistä kielen kehitystä päiväkotiryhmässä, jossa on erilaisia kielen oppijoita.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla neljää varhaiskasvattajaa, jotka työskentelevät päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina päiväkodin tiloissa ja apuna käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelurunkoa. Tutkimusaineisto litteroitiin ja käsiteltiin teemoittelun avulla. Analysointivaiheessa teemat valikoituivat haastatteluissa esiintyneiden teemojen mukaisiksi.
Aineistosta kävi ilmi, että varhaiskasvattajat tukevat lapsen kielen kehitystä lukuisilla eri tavoilla. Muun muassa kuvien avulla, selkeällä päiväjärjestyksellä, pienryhmätoiminnalla, kielitietoisella puheella arjessa ja ohjaamisella varhaiskasvattajat kokivat voivansa tukea lapsen kielen kehitystä. Sallivan ilmapiirin luominen päiväkotiryhmään nähtiin tärkeänä. Hyvä kasvatuskumppanuus nähtiin myös yhtenä tärkeänä tekijänä lapsen kielen kehityksen tukemisessa. Varhaiskasvattajien mielestä kielen kehitys on tärkeää ennen kaikkea sosiaalisten suhteiden ja itsetunnon kannalta. Aineiston perusteella varhaiskasvattajat ovat sitä mieltä, että kieli kehittyy kontaktissa muiden kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat olivat tietoisia, miten lapsen kielen kehitystä voi tukea. Varhaiskasvattajat saavat tärkeää apua yhteistyökumppaneilta, kuten kieli- ja kulttuurikoordinaattorilta, kiertävältä erityislastentarhanopettajalta sekä puheterapeutilta lapsen kielen kehityksen tukemiseen. Varhaiskasvattajat suunnittelisivat mielellään vielä paremmin kaikille lapsille omaa kielitaitoaan tukevaa ohjelmaa, mutta suunnitteluaika on rajallinen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kielellinen kehitys, osallisuus, lapset, tukeminen, kasvattajat
Maanselkä, Milla. Kielen kehityksen tukeminen päiväkotiryhmässä. Varhaiskasvattajien kokemuksia yksilöllisen kielen kehityksen tukemisesta päiväkotiryhmässä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2015, 49-sivua, 1 liite. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK)+lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä tutkimus käsitteli varhaiskasvatusikäisen lapsen kielen kehitystä ja kielen kehityksen tukemista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi kielen kehitys on tärkeää lapsen tasapainoisen kasvun tukemisessa varhaiskasvattajien mielestä. Lisäksi selvitettiin, miten varhaiskasvattaja voi tukea lapsen yksilöllistä kielen kehitystä päiväkotiryhmässä, jossa on erilaisia kielen oppijoita.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla neljää varhaiskasvattajaa, jotka työskentelevät päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina päiväkodin tiloissa ja apuna käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelurunkoa. Tutkimusaineisto litteroitiin ja käsiteltiin teemoittelun avulla. Analysointivaiheessa teemat valikoituivat haastatteluissa esiintyneiden teemojen mukaisiksi.
Aineistosta kävi ilmi, että varhaiskasvattajat tukevat lapsen kielen kehitystä lukuisilla eri tavoilla. Muun muassa kuvien avulla, selkeällä päiväjärjestyksellä, pienryhmätoiminnalla, kielitietoisella puheella arjessa ja ohjaamisella varhaiskasvattajat kokivat voivansa tukea lapsen kielen kehitystä. Sallivan ilmapiirin luominen päiväkotiryhmään nähtiin tärkeänä. Hyvä kasvatuskumppanuus nähtiin myös yhtenä tärkeänä tekijänä lapsen kielen kehityksen tukemisessa. Varhaiskasvattajien mielestä kielen kehitys on tärkeää ennen kaikkea sosiaalisten suhteiden ja itsetunnon kannalta. Aineiston perusteella varhaiskasvattajat ovat sitä mieltä, että kieli kehittyy kontaktissa muiden kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat olivat tietoisia, miten lapsen kielen kehitystä voi tukea. Varhaiskasvattajat saavat tärkeää apua yhteistyökumppaneilta, kuten kieli- ja kulttuurikoordinaattorilta, kiertävältä erityislastentarhanopettajalta sekä puheterapeutilta lapsen kielen kehityksen tukemiseen. Varhaiskasvattajat suunnittelisivat mielellään vielä paremmin kaikille lapsille omaa kielitaitoaan tukevaa ohjelmaa, mutta suunnitteluaika on rajallinen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kielellinen kehitys, osallisuus, lapset, tukeminen, kasvattajat