Ikäjohtaminen kotihoidossa
Laine, Eija (2015)
Laine, Eija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän ikäjohtamista kotihoidossa.
Tutkimuksessa hain vastauksia tutkimuskysymyksiin, joita oli kolme. Miten kotihoidon työntekijät kokevat eri-ikäisten työntekijöiden vahvuudet ja heikkoudet? Miten vuorovaikutus työyksikössä toimii ikääntyneen ja nuoren työntekijän välillä? Miten työyksikössä huomioidaan eri-ikäisten ammatillisuus (nuoret ja ikääntyneet)?
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka oli puolistrukturoitu. Kysely suunnattiin kaikille PoSan kotihoidon työntekijöille, jotka olivat työssä 1.-15.10.2014 välisenä aikana. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja kyselylomake palautettiin suljetussa kirjekuoressa.
Tulosten analysoinnissa käytettiin tilastollista taulukko-ohjelmaa ja sisällön erittelyä.
Tutkimuksessa ei esiintynyt selkeästi kotihoidon työntekijöiden kesken eroavaisuuksia. Vahvuuksina vanhimmassa ikäluokassa esiintyi vastuuhoitajuus, omien tietojen hyödyntäminen työssään, sitoutuminen omaan tiimiin ja sen tavoitteisiin.
Vuorovaikutus koettiin kaiken kaikkiaan erittäin toimivaksi kaikissa ikäluokissa. Asiakaslähtöisyysperiaate tuo esiin työntekijöiden ammatillisuutta sitä, miten he ovat osanneet mieltää ja sisäistää sen omaan työhönsä. Kyselyn tuloksissa asiakaslähtöisyys koettiin olevan vahva periaate eri-ikäisillä työntekijöillä.
Lähiesimiehen kanssa tapahtuva yhteistyö luo pohjaa sille, että työyksikössä tulee huomioitua eri-ikäisten ammatillisuus. Kyselyssä johtamisen ja esimiestyön osiossa on kartoitettu esimiestoimintaa. Kyselylomakkeen osiossa koulutus saadaan myös selvitettyä työntekijöiden ammatillisuuden kokemista eri-ikäryhmissä. Tulosten perusteella työntekijät kokevat, että heitä kohdellaan tasa-arvoisena ja samanarvoisena työntekijänä iästä riippumatta.
Tutkimuksessa hain vastauksia tutkimuskysymyksiin, joita oli kolme. Miten kotihoidon työntekijät kokevat eri-ikäisten työntekijöiden vahvuudet ja heikkoudet? Miten vuorovaikutus työyksikössä toimii ikääntyneen ja nuoren työntekijän välillä? Miten työyksikössä huomioidaan eri-ikäisten ammatillisuus (nuoret ja ikääntyneet)?
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka oli puolistrukturoitu. Kysely suunnattiin kaikille PoSan kotihoidon työntekijöille, jotka olivat työssä 1.-15.10.2014 välisenä aikana. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja kyselylomake palautettiin suljetussa kirjekuoressa.
Tulosten analysoinnissa käytettiin tilastollista taulukko-ohjelmaa ja sisällön erittelyä.
Tutkimuksessa ei esiintynyt selkeästi kotihoidon työntekijöiden kesken eroavaisuuksia. Vahvuuksina vanhimmassa ikäluokassa esiintyi vastuuhoitajuus, omien tietojen hyödyntäminen työssään, sitoutuminen omaan tiimiin ja sen tavoitteisiin.
Vuorovaikutus koettiin kaiken kaikkiaan erittäin toimivaksi kaikissa ikäluokissa. Asiakaslähtöisyysperiaate tuo esiin työntekijöiden ammatillisuutta sitä, miten he ovat osanneet mieltää ja sisäistää sen omaan työhönsä. Kyselyn tuloksissa asiakaslähtöisyys koettiin olevan vahva periaate eri-ikäisillä työntekijöillä.
Lähiesimiehen kanssa tapahtuva yhteistyö luo pohjaa sille, että työyksikössä tulee huomioitua eri-ikäisten ammatillisuus. Kyselyssä johtamisen ja esimiestyön osiossa on kartoitettu esimiestoimintaa. Kyselylomakkeen osiossa koulutus saadaan myös selvitettyä työntekijöiden ammatillisuuden kokemista eri-ikäryhmissä. Tulosten perusteella työntekijät kokevat, että heitä kohdellaan tasa-arvoisena ja samanarvoisena työntekijänä iästä riippumatta.