Yritysyhteistyön kehittämissuunnitelma ja vaihtoehtoisia rahoitusmalleja kulttuuritapahtumalle : case Helsingin kansainvälinen balettikilpailu 2016
Lindholm, Asta (2015)
Lindholm, Asta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217118
Tiivistelmä
Kahdeksas Helsingin kansainvälinen balettikilpailu järjestetään Suomen Kansallisoopperassa 23.5.–2.6.2016. Balettikilpailun järjestävä Helsingin kansainvälinen balettikilpailu-yhdistys ry tarjosi opinnäytetyöni aiheeksi kilpailun yritysyhteistyön ja vaihtoehtoisten rahoitusmallien kartoitusta. Henkilöstön vaihtuvuuden vuoksi organisaation hiljaista tietoa tallentava kirjallinen tilannekatsaus on yhdistyksen toiminnan suunnittelun ja kehittämisen kannalta hyödyllinen dokumentti. Neljän vuoden välien järjestettävän kilpailun rahoituksen suunnittelu ja kerääminen on haasteellista ennen kaikkea toiminnan katkonaisuuden ja toimintaympäristössä välivuosien aikana tapahtuvien muutoksien vuoksi.
Menetelmikseni valitsin asiantuntijahaastattelut sekä benchmarkingin. Muiden, varsinkin useamman vuoden välein järjestettävien kulttuuritapahtumien sekä suurempien, yritysyhteistyötään ammattimaisemmin hoitavien toimijoiden esimerkkien pohjalta analysoin balettikilpailun mahdollisuuksia soveltaa näitä malleja omassa toiminnassaan. Opinnäyteyöni on ensisijaisesti tapaustutkimus, joka keskittyy tilaajan sponsorointiratkaisujen erityispiirteisiin, mutta haastattelujen ja benchmarkingin pohjalta laatimani kehittämisehdotukset ovat sovellettavissa myös muiden pienten ja keskisuurien kulttuuritapahtumien rahoitusratkaisujen suunnitteluun tai kehittämiseen.
Valmistelut vuoden 2016 balettikilpailuja varten ovat tapahtuneet poikkeuksellisen haasteellisessa taloudellisessa tilanteessa ja edellisissä balettikilpailuissa vuonna 2012 kerätyn sponsorirahoituksen saavuttaminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Kulttuurisponsoroinnista on tullut yhä tavoitteellisempaa toimintaa, jolta odotetaan mitattavia tuloksia. Näkyvyyteen perustuvat kumppanuudet ovat korvautuneet moniulotteisimmilla ja yksilöllisemmillä ratkaisuilla. Sponsorineuvottelujen ja sopivien kumppaneiden kartoituksen on oltava tarkkaan harkittuja ja myös vaihtoehtoisia rahoitusratkaisuja kannattaa miettiä. Leikkaukset kulttuurin ja taiteen määrärahoissa pakottavat alan toimijat kehittämään aktiivisesti julkista rahoitusta täydentäviä rahoitusratkaisuja.
Menestyksekäs sponsorimyynti edellyttää asiantuntemusta ja henkilöstöresursseja, joita ei yleensä löydy pieniltä organisaatioilta. Neuvotteluissa käytetään joskus kolmatta osapuolta, joka voi osaamisen lisäksi tarjota arvokkaita kontakteja yritysmaailmaan. Asiantuntijahaastattelujen perusteella sponsoroinnin lisäksi yksi mahdollisuus balettikilpailulle olisi laajentaa rahoituspohjaansa keräämällä vastikkeettomia lahjoituksia yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä. Tällainen suhdetoiminta vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä ja aikaa, ennen kuin sen voi odottaa tuottavan tuloja kilpailulle. Oleellisinta balettikilpailun varainhankinnan ja suhdetoiminnan kehittämisen kannalta olisi sen jatkuvuuden vahvistaminen. Balettikilpailun yhteistyön lisääminen Kansallisoopperan ja -baletin kanssa oli yksi mielenkiintoisimmista kehittämisehdotuksista, josta seuraisi eniten vaikutuksia kilpailun toimintaan.
Menetelmikseni valitsin asiantuntijahaastattelut sekä benchmarkingin. Muiden, varsinkin useamman vuoden välein järjestettävien kulttuuritapahtumien sekä suurempien, yritysyhteistyötään ammattimaisemmin hoitavien toimijoiden esimerkkien pohjalta analysoin balettikilpailun mahdollisuuksia soveltaa näitä malleja omassa toiminnassaan. Opinnäyteyöni on ensisijaisesti tapaustutkimus, joka keskittyy tilaajan sponsorointiratkaisujen erityispiirteisiin, mutta haastattelujen ja benchmarkingin pohjalta laatimani kehittämisehdotukset ovat sovellettavissa myös muiden pienten ja keskisuurien kulttuuritapahtumien rahoitusratkaisujen suunnitteluun tai kehittämiseen.
Valmistelut vuoden 2016 balettikilpailuja varten ovat tapahtuneet poikkeuksellisen haasteellisessa taloudellisessa tilanteessa ja edellisissä balettikilpailuissa vuonna 2012 kerätyn sponsorirahoituksen saavuttaminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Kulttuurisponsoroinnista on tullut yhä tavoitteellisempaa toimintaa, jolta odotetaan mitattavia tuloksia. Näkyvyyteen perustuvat kumppanuudet ovat korvautuneet moniulotteisimmilla ja yksilöllisemmillä ratkaisuilla. Sponsorineuvottelujen ja sopivien kumppaneiden kartoituksen on oltava tarkkaan harkittuja ja myös vaihtoehtoisia rahoitusratkaisuja kannattaa miettiä. Leikkaukset kulttuurin ja taiteen määrärahoissa pakottavat alan toimijat kehittämään aktiivisesti julkista rahoitusta täydentäviä rahoitusratkaisuja.
Menestyksekäs sponsorimyynti edellyttää asiantuntemusta ja henkilöstöresursseja, joita ei yleensä löydy pieniltä organisaatioilta. Neuvotteluissa käytetään joskus kolmatta osapuolta, joka voi osaamisen lisäksi tarjota arvokkaita kontakteja yritysmaailmaan. Asiantuntijahaastattelujen perusteella sponsoroinnin lisäksi yksi mahdollisuus balettikilpailulle olisi laajentaa rahoituspohjaansa keräämällä vastikkeettomia lahjoituksia yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä. Tällainen suhdetoiminta vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä ja aikaa, ennen kuin sen voi odottaa tuottavan tuloja kilpailulle. Oleellisinta balettikilpailun varainhankinnan ja suhdetoiminnan kehittämisen kannalta olisi sen jatkuvuuden vahvistaminen. Balettikilpailun yhteistyön lisääminen Kansallisoopperan ja -baletin kanssa oli yksi mielenkiintoisimmista kehittämisehdotuksista, josta seuraisi eniten vaikutuksia kilpailun toimintaan.