Katsaus Poliisiammattikorkeakoulun kyberrikostorjunnan opintojaksopalautteisiin : kyberrikostorjunnan erikoistumisopinnot ja poliisi (AMK) -tutkinnon vapaavalintainen eFirst-verkkokurssi
Kranz, Toni (2025)
Kranz, Toni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045642
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Poliisiammattikorkeakoulun kyberrikostorjunnan opintojen yhteydessä kerättyjä palautteita tilastojen valossa määrällisenä tutkimuksena. Tarkastelussa on kerätty palauteaineisto vuodesta 2020 lähtien vuoden 2024 loppuun asti. Tutkimus sisältää analyysit kurssien päätteeksi toteutetuista kyselytutkimuksista ja 3 – 6kk:n niiden jälkeen kerätyistä jatkokyselyistä.
Toisena tarkastelun kohteena on poliisi (AMK) -tutkintoa tekeville tarjolla olevan eFirst-verkkokoulutuksen palauteaineisto. Palautteet ovat lähes täysin sanallista, jolloin tutkimus on tämän osalta enemmälti laadullista, mutta näistäkin on kerätty suuntaa antavat tilastolliset analyysit.
Minua kiinnostaa nähdä, miten Poliisiammattikorkeakoulun kyberrikostorjunnan koulutukset on koettu ja millaiset arvosanat nämä koulutukset ovat saaneet. Aikaisemmasta opinnäytetyöstä esiin noussut kysymys kyberrikoskoulutuksen työelämän vastaavuudesta on myös erittäin kiinnostava tarkastelun kohde. Kolmantena aiheena minua kiinnostaa, miten kyberrikostorjunnan verkkokoulutussisällöt on koettu ja miten suhtautuminen niihin näkyy tilastollisesti.
Yleisesti ottaen tilastot näyttävät, että kyberrikostorjunnan opetus on verrattain laadukasta ja vastaa työelämän tarpeisiin erittäin hyvin. Verkkokoulutukset nähdään hyvänä lisänä lähiopintojen rinnalla, mutta niiden toteutukset vaativat vielä hieman kehittämistä vastatakseen opiskelijoiden tarpeisiin mm. vuorovaikutuksen osalta. Tämän valottamiseksi opinnäytteessä kuvataan myös aikuisen verkko-oppimisen ohjaamista alan ammattilaisen näkökulmasta.
Toisena tarkastelun kohteena on poliisi (AMK) -tutkintoa tekeville tarjolla olevan eFirst-verkkokoulutuksen palauteaineisto. Palautteet ovat lähes täysin sanallista, jolloin tutkimus on tämän osalta enemmälti laadullista, mutta näistäkin on kerätty suuntaa antavat tilastolliset analyysit.
Minua kiinnostaa nähdä, miten Poliisiammattikorkeakoulun kyberrikostorjunnan koulutukset on koettu ja millaiset arvosanat nämä koulutukset ovat saaneet. Aikaisemmasta opinnäytetyöstä esiin noussut kysymys kyberrikoskoulutuksen työelämän vastaavuudesta on myös erittäin kiinnostava tarkastelun kohde. Kolmantena aiheena minua kiinnostaa, miten kyberrikostorjunnan verkkokoulutussisällöt on koettu ja miten suhtautuminen niihin näkyy tilastollisesti.
Yleisesti ottaen tilastot näyttävät, että kyberrikostorjunnan opetus on verrattain laadukasta ja vastaa työelämän tarpeisiin erittäin hyvin. Verkkokoulutukset nähdään hyvänä lisänä lähiopintojen rinnalla, mutta niiden toteutukset vaativat vielä hieman kehittämistä vastatakseen opiskelijoiden tarpeisiin mm. vuorovaikutuksen osalta. Tämän valottamiseksi opinnäytteessä kuvataan myös aikuisen verkko-oppimisen ohjaamista alan ammattilaisen näkökulmasta.