Kun kylään tulee känkkäränkkä : 1–3-vuotiaiden lasten tunnetaito-opas vanhemmille
Hotti, Vilma; Repo, Essi; Taipale, Venla (2025)
Hotti, Vilma
Repo, Essi
Taipale, Venla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298221
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vanhemmille suunnattu opas, joka tukee vanhempia lapsen tunnetaitojen vahvistamisessa arjen kasvatustilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa vanhempien valmiuksia toimia lapsensa tunnetaitojen tukena arjessa. Oppaan tarkoituksena oli tarjota tietoa, työkaluja sekä menetelmiä, jotka auttavat vanhempia lasten tunnetaitojen kehityksessä arjessa. Oppaassa käsitellään muun muassa tunteiden tunnistamista, säätelyä ja sanoittamista sekä vanhemman roolia lapsen tunne-elämän tukemisessa varhaislapsuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhden Ensi- ja turvakotien liiton avopalveluyksikön kanssa. Kehittämistyö rakentui yhteiskehittämisen menetelmään, jossa asiakasperheiden ja ammattilaisten välinen vuorovaikutus ja tiedon jakaminen olivat keskiössä. Prosessi sisälsi suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin vaiheet. Oppaan sisältö pohjautui ajankohtaiseen teoriatietoon varhaislapsuudesta, tunnetaitojen kehityksestä sekä vanhemmuuden tukemisesta, ja sitä täydennettiin yhteistyökumppanin asiakasperheiltä nousseilla käytännön tarpeilla.
Opas otetaan käyttöön avopalveluyksikön toiminnassa, ja sitä voidaan hyödyntää vanhempien ohjauksessa ja tukemisessa tunnetaitoihin liittyvissä keskusteluissa, ryhmätoiminnassa ja yksilötyössä. Oppaan arvioinnissa korostuivat sen selkeys, käytännönläheisyys ja soveltuvuus asiakasperheiden arkeen. Arviointipalautteen perusteella opas vastasi hyvin kohderyhmän tarpeisiin ja koettiin helposti lähestyttäväksi ja hyödylliseksi työvälineeksi. The purpose of this development-oriented thesis was to create a guide for parents to support the development of their child’s emotional skills in everyday situations. The aim was to enhance parents’ ability to support their child’s emotional development. The aim of the guide was to provide information, tools, and methods that help parents support their child’s emotional skills development in everyday life. The guide addresses topics such as recognizing, regulating, and verbalizing emotions, as well as the parent's role in supporting the child’s emotional development in early childhood.
The thesis was carried out in cooperation with one of the open service units of the Federation of Mother and Child Homes and Shelters. The development work was based on a co-development method, which emphasizes interaction and knowledge sharing between clients and professionals. The process included planning, implementation, and evaluation phases. The content of the guide was based on current theoretical knowledge of early childhood, emotional development, and parenting support, and was complemented by the practical needs identified among the client families of the partner organization.
The resulting emotional skills guide will be implemented in the activities of the open service unit. It can be used to support and guide parents in discussions related to emotional skills, both in group and individual settings. The guide was praised for its clarity, practicality, and relevance to the everyday lives of client families. Based on the evaluation feedback, the guide was found to meet the needs of the target group well and was perceived as an approachable and useful tool.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhden Ensi- ja turvakotien liiton avopalveluyksikön kanssa. Kehittämistyö rakentui yhteiskehittämisen menetelmään, jossa asiakasperheiden ja ammattilaisten välinen vuorovaikutus ja tiedon jakaminen olivat keskiössä. Prosessi sisälsi suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin vaiheet. Oppaan sisältö pohjautui ajankohtaiseen teoriatietoon varhaislapsuudesta, tunnetaitojen kehityksestä sekä vanhemmuuden tukemisesta, ja sitä täydennettiin yhteistyökumppanin asiakasperheiltä nousseilla käytännön tarpeilla.
Opas otetaan käyttöön avopalveluyksikön toiminnassa, ja sitä voidaan hyödyntää vanhempien ohjauksessa ja tukemisessa tunnetaitoihin liittyvissä keskusteluissa, ryhmätoiminnassa ja yksilötyössä. Oppaan arvioinnissa korostuivat sen selkeys, käytännönläheisyys ja soveltuvuus asiakasperheiden arkeen. Arviointipalautteen perusteella opas vastasi hyvin kohderyhmän tarpeisiin ja koettiin helposti lähestyttäväksi ja hyödylliseksi työvälineeksi.
The thesis was carried out in cooperation with one of the open service units of the Federation of Mother and Child Homes and Shelters. The development work was based on a co-development method, which emphasizes interaction and knowledge sharing between clients and professionals. The process included planning, implementation, and evaluation phases. The content of the guide was based on current theoretical knowledge of early childhood, emotional development, and parenting support, and was complemented by the practical needs identified among the client families of the partner organization.
The resulting emotional skills guide will be implemented in the activities of the open service unit. It can be used to support and guide parents in discussions related to emotional skills, both in group and individual settings. The guide was praised for its clarity, practicality, and relevance to the everyday lives of client families. Based on the evaluation feedback, the guide was found to meet the needs of the target group well and was perceived as an approachable and useful tool.