Immersiivisen keskustelusimulaation luonti Unreal Engine -pelimoottorissa
Jääskeläinen, Aleksi (2025)
Jääskeläinen, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä tarkastelemaan generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia pelien tekoälyhahmojen mielenä. Työn tavoitteena oli luoda keskustelusimulaatio, jossa pelaaja voi vapaasti keskustella erilaisia persoonallisuuksia omaavien tekoälyhahmojen kanssa. Työn toisena tavoitteena oli luoda simulaation ympärille realistinen immersio, joka uskottelee pelaajalle kohtauksen sijoittuvan oikeaan maailmaan. Toteutuksen tavoitteena oli työskennellä käyttäen maksuttomia työkaluja.
Työn tietoperustassa käytiin läpi simulaatioiden ja simulaatiopelien käyttöä, tutkittiin mitkä asiat tekevät pelistä immersiivisen, määriteltiin keskustelun tarkoitus pelimekaniikkana ja tarkasteltiin laajojen kielimallien mahdollisuuksia ja haasteita keskustelun toteutustyökaluina pelin tekoälyhahmoilla. Toteutusvaiheessa luotiin viisi eri hahmoa Convai-työtilassa ja tuotiin ne Unreal Engine 5 -pelimoottoriin, jossa simulaation immersiivisen puolen toteutus tapahtui.
Valmis toteutus on konseptitodistus vapaasta keskustelusta, jossa käytetään luonnollista kieltä pelitekoälyhahmojen kanssa. Hahmot keskustelevat pelaajan kanssa persoonansa mukaisesti ja ylläpitävät keskustelua realistisesti. Toteutuksen aikana nousi esiin ratkaisuja moniin laajan kielimallin käyttöön liittyviin haasteisiin tekoälyhahmojen puheen tuottamisessa. Tällaisia haasteita ovat muun muassa väärän tiedon tuottaminen ja pelimaailmassa olevien asioiden olemassaolon tiedostaminen.
Työn tietoperustassa käytiin läpi simulaatioiden ja simulaatiopelien käyttöä, tutkittiin mitkä asiat tekevät pelistä immersiivisen, määriteltiin keskustelun tarkoitus pelimekaniikkana ja tarkasteltiin laajojen kielimallien mahdollisuuksia ja haasteita keskustelun toteutustyökaluina pelin tekoälyhahmoilla. Toteutusvaiheessa luotiin viisi eri hahmoa Convai-työtilassa ja tuotiin ne Unreal Engine 5 -pelimoottoriin, jossa simulaation immersiivisen puolen toteutus tapahtui.
Valmis toteutus on konseptitodistus vapaasta keskustelusta, jossa käytetään luonnollista kieltä pelitekoälyhahmojen kanssa. Hahmot keskustelevat pelaajan kanssa persoonansa mukaisesti ja ylläpitävät keskustelua realistisesti. Toteutuksen aikana nousi esiin ratkaisuja moniin laajan kielimallin käyttöön liittyviin haasteisiin tekoälyhahmojen puheen tuottamisessa. Tällaisia haasteita ovat muun muassa väärän tiedon tuottaminen ja pelimaailmassa olevien asioiden olemassaolon tiedostaminen.