Förebyggande av skolfrånvaro i den grundläggande utbildningen : En scoping review
Etzell, Elsa; Seppänen, Matilda; Salomaa, Lotta (2025)
Etzell, Elsa
Seppänen, Matilda
Salomaa, Lotta
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028588
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap om förebyggande av skolfrånvaro hos elever i den grundläggande utbildningen. Skolfrånvaro är ett komplext problem som påverkar både elevers lärande samt sociala- och emotionella utveckling. I detta arbete undersöks vilka metoder som skolor inom den grundläggande utbildningen använder för att förebygga skolfrånvaro. Frågeställningen är: Hurdana är fungerande metoder för förebyggande av skolfrånvaro? I denna studie används metoden scoping review enligt Arksey och O’Malleys modell, vilket innebär en litteraturöversikt och sammanställning av befintlig forskning och dokumentation om förebyggande insatser och metoder inom området. Med hjälp av en induktiv innehållsanalys på 15 vetenskapliga artiklar och rapporter, syftar studien till att ge en övergripande översikt av de mest använda och dokumenterade metoderna i skolans förebyggande arbete. Studiens resultat belyser flera viktiga faktorer som bidrar till framgångsrika förebyggande insatser. Dessa inkluderar bland annat ett starkt samarbete mellan hem och skola, en tydlig och konsekvent frånvaroklassificering, stödjande av skolpersonalens kompetens samt ett mångprofessionellt samarbete som involverar lärare, kuratorer och andra aktörer. Relationerna mellan elever och vuxna i skolan - särskilt lärarnas roll som stödpersoner och förebilder - visade sig vara centrala för att främja närvaro och engagemang. Slutligen betonas betydelsen av att stärka elevens kärnkompetenser, såsom självkänsla och ansvarstagande, som en del av det förebyggande arbetet.