Koulupoliisitoiminnan kartoittaminen Lohjan alueen yhtenäiskouluissa, rehtoreiden näkökulmasta
Varosaari, Sami (2025)
Varosaari, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079595
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on koulupoliisin toiminnan kartoittaminen Lohjan alueen yhtenäiskouluissa kolmen rehtorin näkökulmasta. Tutkimukseen osallistuneet yhtenäiskoulut ovat Lohjan alueelta ja yksi niistä sijaitsee maaseudulla. Tutkimus on kvalitatiivinen, ja siihen osallistui kolme yhtenäiskoulun rehtoria. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastatteluna ja tutkimuksessa oli kolme pääteemaa: 1) Miten Lohjan alueen yhtenäiskoulujen rehtorit kokevat poliisin ja koulujen välisen yhteistyön? 2) Miten poliisin toiminta vaikuttaa koulujen turvallisuuteen ja oppilaiden hyvinvointiin rehtoreiden näkökulmasta? 3) Mitkä ovat koulupoliisitoimintaan liittyvät parannusehdotukset ja kehityskohteet?
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että koulupoliisitoiminnassa on kehitettävää Lohjan alueen yhtenäiskouluissa. Yhteistyö koulujen ja poliisin välillä toimii kuitenkin hyvin. Suurimmaksi haasteeksi ja kehityskohteeksi nousivat poliisin vähäiset resurssit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että poliisi on saatu paikalle vain silloin, kun jotain on jo tapahtunut ja ennalta estävä toiminta on jäänyt vähäiseksi tai jopa olemattomaksi.
Tutkimuksen aikana selvisi myös, että Lohjan alueen yhtenäiskouluissa perinteinen koulupoliisitoiminta ei ole tällä hetkellä käytössä. Haastatteluissa keskityttiin pääosin Ankkuri-poliisin rooliin. Tämä ero alkuperäisestä tutkimusasetelmasta tarjoaa kuitenkin arvokkaita havaintoja poliisin ja koulun yhteistyön kehittämisestä, koska myös Ankkuri-toiminnassa poliisi on keskeinen osa moniammatillista tiimiä. Kaikissa kolmessa koulussa oltiin yhtä mieltä siitä, että poliisia tarvitaan, mutta maaseudulla tarve ei ollut yhtä suuri.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että koulupoliisitoiminnassa on kehitettävää Lohjan alueen yhtenäiskouluissa. Yhteistyö koulujen ja poliisin välillä toimii kuitenkin hyvin. Suurimmaksi haasteeksi ja kehityskohteeksi nousivat poliisin vähäiset resurssit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että poliisi on saatu paikalle vain silloin, kun jotain on jo tapahtunut ja ennalta estävä toiminta on jäänyt vähäiseksi tai jopa olemattomaksi.
Tutkimuksen aikana selvisi myös, että Lohjan alueen yhtenäiskouluissa perinteinen koulupoliisitoiminta ei ole tällä hetkellä käytössä. Haastatteluissa keskityttiin pääosin Ankkuri-poliisin rooliin. Tämä ero alkuperäisestä tutkimusasetelmasta tarjoaa kuitenkin arvokkaita havaintoja poliisin ja koulun yhteistyön kehittämisestä, koska myös Ankkuri-toiminnassa poliisi on keskeinen osa moniammatillista tiimiä. Kaikissa kolmessa koulussa oltiin yhtä mieltä siitä, että poliisia tarvitaan, mutta maaseudulla tarve ei ollut yhtä suuri.