Itsensä johtaminen työllisyyspalveluissa
Viitala, Satu (2025)
Viitala, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella itsensä johtamisen tilaa työllisyyspalveluissa sekä tarjota konkreettisia kehittämisehdotuksia. Painopisteenä olivat erityisesti työn organisointi, suunnittelu ja ajanhallinta, jotka ovat keskeisiä muuttuvassa työympäristössä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, sillä menetelmä tarjoaa mahdollisuuden syvälliseen ilmiön tarkasteluun sen omassa toimintaympäristössä ja yksityiskohtaisten ratkaisuvaihtoehtojen kartoittamiseen. Tapaustutkimuksen avulla tutkittiin työntekijöiden kokemuksia ja tarpeita sekä selvitettiin itsensä johtamiseen liittyviä keskeisiä haasteita.
Tuloksissa korostuivat työtehtävien ennakoimattomuus, aikarajoitteet, tehtävien pirstaleisuus sekä keskittymistä häiritsevät tekijät, kuten melu ja keskeytykset. Näiden haasteiden ratkaisuiksi ehdotettiin muun muassa parempaa priorisointia, kalenterinhallinnan kehittämistä, resurssien tasaista jakamista ja rauhallisempia työtiloja. Työyhteisön tuki, erityisesti esihenkilöiden tarjoamat joustavat työjärjestelyt ja yhteisesti sovitut käytännöt, nousivat esiin keskeisinä tukikeinoina.
Tutkimusta täydensi työpaja, jossa kokeiltiin konkreettisia menetelmiä, kuten Pomodoro-tekniikkaa ja Eisenhowerin matriisia, työn suunnittelun ja hallinnan tueksi. Työpajan osallistujat kokivat näiden menetelmien olevan hyödyllisiä sekä tehtävien priorisoinnissa että omien työtehtävien hallinnassa.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetty kyselylomake ja toimintamalli ovat sovellettavissa laajemminkin organisaatioihin, joissa halutaan kartoittaa työn suunnitteluun, organisointiin ja ajanhallintaan liittyviä haasteita ja tarpeita. Tutkimustulokset tarjoavat konkreettisia kehitysehdotuksia, joita voidaan hyödyntää paitsi työllisyyspalveluissa, myös muissa työyhteisöissä, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita. Tulosten soveltuvuus ulottuu niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille, joissa työn hallinta ja hyvinvointi ovat ajankohtaisia teemoja.
Tuloksissa korostuivat työtehtävien ennakoimattomuus, aikarajoitteet, tehtävien pirstaleisuus sekä keskittymistä häiritsevät tekijät, kuten melu ja keskeytykset. Näiden haasteiden ratkaisuiksi ehdotettiin muun muassa parempaa priorisointia, kalenterinhallinnan kehittämistä, resurssien tasaista jakamista ja rauhallisempia työtiloja. Työyhteisön tuki, erityisesti esihenkilöiden tarjoamat joustavat työjärjestelyt ja yhteisesti sovitut käytännöt, nousivat esiin keskeisinä tukikeinoina.
Tutkimusta täydensi työpaja, jossa kokeiltiin konkreettisia menetelmiä, kuten Pomodoro-tekniikkaa ja Eisenhowerin matriisia, työn suunnittelun ja hallinnan tueksi. Työpajan osallistujat kokivat näiden menetelmien olevan hyödyllisiä sekä tehtävien priorisoinnissa että omien työtehtävien hallinnassa.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetty kyselylomake ja toimintamalli ovat sovellettavissa laajemminkin organisaatioihin, joissa halutaan kartoittaa työn suunnitteluun, organisointiin ja ajanhallintaan liittyviä haasteita ja tarpeita. Tutkimustulokset tarjoavat konkreettisia kehitysehdotuksia, joita voidaan hyödyntää paitsi työllisyyspalveluissa, myös muissa työyhteisöissä, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita. Tulosten soveltuvuus ulottuu niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille, joissa työn hallinta ja hyvinvointi ovat ajankohtaisia teemoja.