Moniammatillisen työyhteisön johtaminen ja työntekijän kehittyminen työyhteisössä Seinäjoen alakouluissa
Rasinpää, Minttu-Marie (2025)
Rasinpää, Minttu-Marie
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia moniammatillisen työyhteisön johtamista ja työntekijän kehittymistä työyhteisössä Seinäjoen kaupungin alakouluissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda käytännön ohjeita ja suosituksia Seinäjoen kaupungin alakoulujen johtajille moniammatillisen työyhteisön johtamisen tueksi. Toisena tavoitteena oli tuoda esiin Seinäjoen alakouluissa työskentelevien työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia moniammatillisen työyhteisön johtamisesta sekä työyhteisössä työskentelystä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin ensin teoreettiseen viitekehykseen, jossa tutkittiin moniammatillista työyhteisöä, johtamista sekä työntekijän ammatillista kehitystä. Teoreettinen viitekehys loi pohjan varsinaiselle tutkimukselle. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin Webropolissa, ja verkkolinkki lähetettiin tutkimuksessa mukana olleiden koulujen koulunjohtajille sekä rehtoreille, jotka jakoivat tätä valitsemallaan tavalla työyhteisönsä kesken. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi Seinäjoen kaupungin alakoulua, jotka olivat Alaviitalan koulu, Hyllykallion koulu, Keski-Nurmon koulu, Tanelinrannan koulu sekä Toivolanrannan koulu. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kahden viikon ajan, ja vastauksia saatiin 19 henkilöltä. Tutkimustulosten analysoinnissa sekä kaavioiden tekemisessä käytettiin Microsoft Exceliä.
Tutkimuksen tuloksista pääteltiin, että moniammatillisen työyhteisön johtaminen sekä moniammatillisessa työyhteisössä työskentely Seinäjoen kaupungin alakouluissa koettiin pääosin myönteisesti mutta kehittämistarpeita tunnistettiin erityisesti viestinnässä ja tiedon kulussa, viikkopalavereissa sekä johtajuudessa. Työntekijät kokivat kehittyneensä moniammatillisessa työyhteisössä työskennellessään etenkin yhteistyön kautta. Teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustulosten perusteella luotiin käytännön ohjeet ja suosituksen moniammatillisen työyhteisön johtamisen tueksi Seinäjoen kaupungin alakouluille. Opinnäytetyö toi alalle uutta ja ajankohtaista tietoa sekä tarjosi konkreettisia välineitä moniammatillisen työyhteisön johtamisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi sekä työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tukemiseksi.
Opinnäytetyössä perehdyttiin ensin teoreettiseen viitekehykseen, jossa tutkittiin moniammatillista työyhteisöä, johtamista sekä työntekijän ammatillista kehitystä. Teoreettinen viitekehys loi pohjan varsinaiselle tutkimukselle. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin Webropolissa, ja verkkolinkki lähetettiin tutkimuksessa mukana olleiden koulujen koulunjohtajille sekä rehtoreille, jotka jakoivat tätä valitsemallaan tavalla työyhteisönsä kesken. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi Seinäjoen kaupungin alakoulua, jotka olivat Alaviitalan koulu, Hyllykallion koulu, Keski-Nurmon koulu, Tanelinrannan koulu sekä Toivolanrannan koulu. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kahden viikon ajan, ja vastauksia saatiin 19 henkilöltä. Tutkimustulosten analysoinnissa sekä kaavioiden tekemisessä käytettiin Microsoft Exceliä.
Tutkimuksen tuloksista pääteltiin, että moniammatillisen työyhteisön johtaminen sekä moniammatillisessa työyhteisössä työskentely Seinäjoen kaupungin alakouluissa koettiin pääosin myönteisesti mutta kehittämistarpeita tunnistettiin erityisesti viestinnässä ja tiedon kulussa, viikkopalavereissa sekä johtajuudessa. Työntekijät kokivat kehittyneensä moniammatillisessa työyhteisössä työskennellessään etenkin yhteistyön kautta. Teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustulosten perusteella luotiin käytännön ohjeet ja suosituksen moniammatillisen työyhteisön johtamisen tueksi Seinäjoen kaupungin alakouluille. Opinnäytetyö toi alalle uutta ja ajankohtaista tietoa sekä tarjosi konkreettisia välineitä moniammatillisen työyhteisön johtamisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi sekä työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tukemiseksi.