Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelillistetyn mobiilisovelluksen suunnittelu lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi

Koskelainen, Ada (2025)

 
Avaa tiedosto
Koskelainen_Ada.pdf (851.0Kt)
Lataukset: 


Koskelainen, Ada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210680
Tiivistelmä
Hyvinvointia edistävät mobiilisovellukset ovat kasvussa ja niiden kysyntä on valtavaa. Pelillistäminen on osa sovelluksia, ja se motivoi erityisesti nuoria käyttäjiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten ja nuorten hyvinvoinnin nykytila sekä ne pelilliset elementit ja piirteet, joita kannattaa hyödyntää mobiilisovelluksen suunnittelussa. Näiden pohjalta oli tavoitteena suunnitella hyvinvointia edistävä mobiilisovellus. Työ tehtiin, sillä idea uudesta mobiilisovelluksesta nähtiin apukeinona hyvinvoinnin edistämiseksi.

Teoriaosuudessa tutkittiin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, artikkeleita, tunnettuja periaatteita ja alan standardeja. Suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin näitä tietoja ja suunniteltiin sovelluksen käyttöliittymä figma-sovelluksella.

Opinnäytetyöhön asetetut tavoitteet saavutettiin. Työssä havaittiin, että nykypäivänä suurin osa lapsista ja nuorista ei täytä hyvinvointisuosituksia. Pelillisistä elementeistä esimerkiksi personoitua hahmoa ja tasojärjestelmää kannattaa hyödyntää osana sovellussuunnittelua. Hyvän mobiilisovelluksen piirteistä esimerkiksi johdonmukaisuus ja tilan näkyvyys tulee huomioida mobiilisovelluksen suunnittelussa. Lopputuloksena syntyi suunnitelman mukainen käyttöliittymä, jossa on otettu huomioon kohderyhmä, hyvinvoinnin näkökulma ja oleellisimmat ominaisuudet.
 
Mobile applications for well-being are on the rise and demand for them is huge. Gamification is a part of the applications, and it motivates especially young users. The aim of the thesis was to examine the current state of well-being of children and young people and to identify the game elements and features that should be used in the design of mobile applications. Based on those, the objective was to design a mobile application that promotes well-being. This thesis was initiated with the belief that a new mobile application could serve as an effective tool for promoting well-being.

The work started with researching related studies, articles, known principles and industry standards. In the design phase this information was used to design the user interface of the application using the figma application.

The goals set for the thesis were achieved. The work found that today most children and young people do not meet the well-being recommendations. Game elements, for example a personalized character and a level system were identified as effective features to include in the application design. The features of a good mobile application, for example consistency and visibility of space should be considered in the design of the mobile application. The result was a user interface according to the plan, taking into consideration the target audience, the well-being aspect and the most essential features.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste