Kasvava kokemusasiantuntijuus kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden tukena
Jakobsson, Jenni (2025)
Jakobsson, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille työntekijöiden kokemuksia Kasvava kokemusasiantuntijuus -pilotin valmennuksen merkityksestä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Valmennuksen merkitystä tarkasteltiin erityisesti asiakkaiden voimavarojen ja asiakasosallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa asiakasosallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden kehittymisestä. Opinnäytetyötä hyödynnetään Kasvava kokemusasiantuntijuus -pilotin raportoinnissa ja valmennuksen kehittämisessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Pirkanmaan hyvinvointialue.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: miten Kasvava kokemusasiantuntijuus -valmennus työntekijöiden kokemusten mukaan vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, millaisia asiakasosallisuutta vahvistavia asioita työntekijät ovat havainneet valmennuksen aikana ja miten työntekijät kehittäisivät valmennusta?
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu kuntouttavaan työtoimintaan ja kokemusasiantuntijuuteen sekä osallisuuteen, voimaantumiseen ja toipumisorientaatioon liittyvästä teoriatiedosta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilö- ja fokusryhmähaastattelujen avulla. Teemahaastattelut toteutettiin yksilö- ja fokusryhmähaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin sisältölähtöisen teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta Kasvava kokemusasiantuntijuus -valmennuksen vahvistaneen asiakkaiden voimavaroja ja asiakasosallisuutta esimerkiksi yhteisöllisyyden lisääntymisen ja itseen kohdistuvien positiivisten kokemusten myötä. Valmennus oli merkityksellinen ja eteenpäin vievä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Opinnäytetyön tuloksena oli lisäksi valmennuksen kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Kasvava kokemusasiantuntijuus -pilotin raportoinnissa ja valmennuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: miten Kasvava kokemusasiantuntijuus -valmennus työntekijöiden kokemusten mukaan vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, millaisia asiakasosallisuutta vahvistavia asioita työntekijät ovat havainneet valmennuksen aikana ja miten työntekijät kehittäisivät valmennusta?
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu kuntouttavaan työtoimintaan ja kokemusasiantuntijuuteen sekä osallisuuteen, voimaantumiseen ja toipumisorientaatioon liittyvästä teoriatiedosta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilö- ja fokusryhmähaastattelujen avulla. Teemahaastattelut toteutettiin yksilö- ja fokusryhmähaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin sisältölähtöisen teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta Kasvava kokemusasiantuntijuus -valmennuksen vahvistaneen asiakkaiden voimavaroja ja asiakasosallisuutta esimerkiksi yhteisöllisyyden lisääntymisen ja itseen kohdistuvien positiivisten kokemusten myötä. Valmennus oli merkityksellinen ja eteenpäin vievä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Opinnäytetyön tuloksena oli lisäksi valmennuksen kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Kasvava kokemusasiantuntijuus -pilotin raportoinnissa ja valmennuksen kehittämisessä.