Kumioitujen kannatinrullien vaihtovälien optimointi RAP5-linjan loppupäässä
Hepola, Nita (2025)
Hepola, Nita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210758
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin RAP5-tuotantolinjan loppupään kumioitujen kannatinrullien kulumiskäyttäytymistä ja optimaalisia vaihtovälejä käytettävyyden näkökulmasta. Työn tavoitteena oli kehittää järjestelmällinen, ennakoivaan kunnossapitoon perustuva toimintamalli, jonka avulla voitiin parantaa rullien elinkaaren hallintaa, pienentää seisokkikustannuksia ja vahvistaa tuotantoprosessin käytettävyyttä.
Tietoperustassa käytettiin kirjallisuuslähteitä ja teoriaa kunnossapidon periaatteista, kunnonvalvontamenetelmistä ja kulumismekaniikan vaikutuksista tuotantoteknologiaan ja kumimateriaaleihin. Aineisto kerättiin kunnossapitojärjestelmistä ja analysoitiin Power BI:n avulla visuaalisin vertailuin, yhdistäen rullien käyttöikätiedot, sijainti ja tekninen rooli linjakokonaisuudessa.
Tulokseksi saatiin, että kulumisdynamiikka vaihteli merkittävästi rullien sijoittelu- ja kuormitusolosuhteiden mukaan. Erityisesti vedonmittausrullastossa 15 esiintyi poikkeuksellisen korkeaa vikaantumistiheyttä. Työssä määritettiin teknis-taloudellisesti optimoidut tarkastus- ja vaihtovälit kriittisimmille rullille sekä suunniteltiin logistisia kehitystoimia, jotka tukevat varaosahallintaa ja nopeuttavat reagointia ennakoimattomiin vikatilanteisiin.
Työn tuottamat tulokset tukevat kunnossapidon ennakoivuutta, parantavat tuotannon laatutasoa ja vahvistavat toimitusvarmuutta.
Tietoperustassa käytettiin kirjallisuuslähteitä ja teoriaa kunnossapidon periaatteista, kunnonvalvontamenetelmistä ja kulumismekaniikan vaikutuksista tuotantoteknologiaan ja kumimateriaaleihin. Aineisto kerättiin kunnossapitojärjestelmistä ja analysoitiin Power BI:n avulla visuaalisin vertailuin, yhdistäen rullien käyttöikätiedot, sijainti ja tekninen rooli linjakokonaisuudessa.
Tulokseksi saatiin, että kulumisdynamiikka vaihteli merkittävästi rullien sijoittelu- ja kuormitusolosuhteiden mukaan. Erityisesti vedonmittausrullastossa 15 esiintyi poikkeuksellisen korkeaa vikaantumistiheyttä. Työssä määritettiin teknis-taloudellisesti optimoidut tarkastus- ja vaihtovälit kriittisimmille rullille sekä suunniteltiin logistisia kehitystoimia, jotka tukevat varaosahallintaa ja nopeuttavat reagointia ennakoimattomiin vikatilanteisiin.
Työn tuottamat tulokset tukevat kunnossapidon ennakoivuutta, parantavat tuotannon laatutasoa ja vahvistavat toimitusvarmuutta.