Terminaalikaluston vaurioiden vähentäminen
Hulpio, Kaapo (2025)
Hulpio, Kaapo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311012
Tiivistelmä
Terminaalikaluston käyttöön liittyvät huolto- ja vauriokustannukset muodostavat merkittävän kuluerän logistiikka-alalla. Työssä kartoitettiin terminaalikaluston käytön nykytilannetta, tunnistettiin suurimmat vaurioiden aiheuttajat ja esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia kaluston käyttö. Tavoitteena oli vähentää kustannuksia ja parantaa terminaalin operatiivista tehokkuutta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin havainnoimalla terminaalikaluston käyttöä kolmessa eri terminaalissa sekä haastattelemalla työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Lisäksi hyödyn-nettiin alan kirjallisuutta ja yrityksen sisäistä tietoa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, mikä mahdollisti keskeisten ongelma-alueiden ja kehityskohteiden tunnistamisen.
Tulokset osoittivat, että suurimmat kustannukset aiheutuivat renkaiden ja akkujen vaurioista sekä törmäystilanteista. Merkittäviä syitä olivat huolimaton ajotapa, puutteellinen perehdytys ja roskaisuus terminaalin työtiloissa. Teknologiset ratkaisut, kuten törmäyksiä tunnistava järjestelmä ja litiumioniakut, havaittiin tehokkaimmiksi keinoiksi vähentää vaurioita. Myös työntekijöiden koulutuksella ja ohjeistuksen parantamisella oli merkittävä rooli.
Johtopäätöksenä todettiin, että yhdistämällä teknologiset ratkaisut, kaluston uudistaminen ja työntekijöiden koulutus voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä huoltokustannuksissa ja parantaa terminaalikaluston käytön tehokkuutta ja turvallisuutta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää paitsi Jyväskylän terminaalissa myös muissa vastaavissa toimintaympäristöissä.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin havainnoimalla terminaalikaluston käyttöä kolmessa eri terminaalissa sekä haastattelemalla työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Lisäksi hyödyn-nettiin alan kirjallisuutta ja yrityksen sisäistä tietoa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, mikä mahdollisti keskeisten ongelma-alueiden ja kehityskohteiden tunnistamisen.
Tulokset osoittivat, että suurimmat kustannukset aiheutuivat renkaiden ja akkujen vaurioista sekä törmäystilanteista. Merkittäviä syitä olivat huolimaton ajotapa, puutteellinen perehdytys ja roskaisuus terminaalin työtiloissa. Teknologiset ratkaisut, kuten törmäyksiä tunnistava järjestelmä ja litiumioniakut, havaittiin tehokkaimmiksi keinoiksi vähentää vaurioita. Myös työntekijöiden koulutuksella ja ohjeistuksen parantamisella oli merkittävä rooli.
Johtopäätöksenä todettiin, että yhdistämällä teknologiset ratkaisut, kaluston uudistaminen ja työntekijöiden koulutus voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä huoltokustannuksissa ja parantaa terminaalikaluston käytön tehokkuutta ja turvallisuutta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää paitsi Jyväskylän terminaalissa myös muissa vastaavissa toimintaympäristöissä.