Tapahtumat kaupunkimarkkinoinnin välineenä : tutkimus tapahtumien merkityksestä kaupunkiorganisaatiossa
Haapaniemi, Henna (2025)
Haapaniemi, Henna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka ennalta valittujen Suomen kaupunkien tapahtuma- ja markkinointiyksiköt käyttävät tutkimuskysymystä ”Tapahtumat kaupunkimarkkinoinnin välineenä”. Tavoitteena oli tuottaa kuvaelma työn tilaajalle Oulun kaupungin tapahtumayksikölle, jota he voivat hyödyntää työssään. Lisäksi työtä voidaan käyttää perehdytyksessä uusille työntekijöille tapahtuma- ja markkinointiyksikössä.
Työn tietoperustassa käsitellään kaupunkimarkkinointiin liittyviä käsitteitä sekä perehdytään tarkemmin Ouluun tapahtumakaupunkina. Tavoitteiden saavuttamiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta kehittämismenetelmää. Kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelu-tutkimus toteutettiin valittujen kaupunkien asiantuntijoiden kanssa.
Haastattelututkimus kohdennettiin kaupunkiorganisaatiossa työskenteleville tapahtumamarkkinoijille ja- järjestäjille. Kaupungit, jotka valittiin tarkasteluun olivat Helsinki, Tampere, Joensuu, Jyväskylä ja Oulu. Kaupunkeihin päädyttiin yhdessä työn tilaajan Oulun kaupungin tapahtumayksikön tapahtumapäällikön kanssa.
Haastattelujen tuloksista tehtiin vertailuanalyysi. Yhteenvedossa nostettiin eriäväisyyksiä ja samankaltaisuuksia eri kaupunkien välillä. Helsingin, Tampereen, Joensuun ja Jyväskylän kaupunkien keskeisiä kaupunkimarkkinoinnin eroavaisuuksia Ouluun verrattuna haettiin vertaisanalyysin avulla. Vertailun tuloksena oli selvittää voisiko Oulu ottaa käyttöön muiden kaupunkien oppeja käyttää tapahtumia osana kaupunkimarkkinointia.
Asiantuntijahaastatteluiden tulokset tukivat työn tietoperustaa siten, että tapahtumat ovat voimakas kaupunkimarkkinoinnin ja vaikuttamisen väline. Työn tulosten pohjalta laadittiin Oulun kaupungille yhteenveto miten tapahtumia voisi käyttää ja ohjata osaksi kaupunkimarkkinointia, joka koetaan Oulussa vielä hieman vieraaksi.
Työn tietoperustassa käsitellään kaupunkimarkkinointiin liittyviä käsitteitä sekä perehdytään tarkemmin Ouluun tapahtumakaupunkina. Tavoitteiden saavuttamiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta kehittämismenetelmää. Kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelu-tutkimus toteutettiin valittujen kaupunkien asiantuntijoiden kanssa.
Haastattelututkimus kohdennettiin kaupunkiorganisaatiossa työskenteleville tapahtumamarkkinoijille ja- järjestäjille. Kaupungit, jotka valittiin tarkasteluun olivat Helsinki, Tampere, Joensuu, Jyväskylä ja Oulu. Kaupunkeihin päädyttiin yhdessä työn tilaajan Oulun kaupungin tapahtumayksikön tapahtumapäällikön kanssa.
Haastattelujen tuloksista tehtiin vertailuanalyysi. Yhteenvedossa nostettiin eriäväisyyksiä ja samankaltaisuuksia eri kaupunkien välillä. Helsingin, Tampereen, Joensuun ja Jyväskylän kaupunkien keskeisiä kaupunkimarkkinoinnin eroavaisuuksia Ouluun verrattuna haettiin vertaisanalyysin avulla. Vertailun tuloksena oli selvittää voisiko Oulu ottaa käyttöön muiden kaupunkien oppeja käyttää tapahtumia osana kaupunkimarkkinointia.
Asiantuntijahaastatteluiden tulokset tukivat työn tietoperustaa siten, että tapahtumat ovat voimakas kaupunkimarkkinoinnin ja vaikuttamisen väline. Työn tulosten pohjalta laadittiin Oulun kaupungille yhteenveto miten tapahtumia voisi käyttää ja ohjata osaksi kaupunkimarkkinointia, joka koetaan Oulussa vielä hieman vieraaksi.