Koulutuksellinen markkinointi koulutusviennin tukena : yhteisöpedagoginen lähestymistapa digitaalisen ympäristön kehittämisessä
Lalu, Tommi (2025)
Lalu, Tommi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311157
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin kouluttavan sisältömarkkinoinnin (Educational Marketing) mahdollisuuksia tukea suomalaisten ammattikorkeakoulujen koulutusvientiä kansainvälisillä markkinoilla. Työssä kehitettiin kouluttava online-verkkoympäristö, jonka tavoitteena oli tarjota asiakaslähtöisiä sisältöjä suomalaisen ammattikorkeakoulutuksen tunnettuuden ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Verkkoympäristön suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi opinnäytetyön tekijä.
Tutkimuksellinen kehittämisprosessi sisälsi neljä asiantuntijatapaamista ja neljä puolistrukturoitua haastattelua. Tapaamisten keskeisenä tavoitteena oli syventää asiantuntijoiden ymmärrystä siitä, mitä kouluttava markkinointi tarkoittaa ja miten digitaalinen verkkoympäristö voi tukea sen hyödyntämistä koulutusviennin kontekstissa. Tapaamiset suunniteltiin ja toteutettiin vuorovaikutteisesti yhteisöpedagogiikan hengessä, tukien yhteistä oppimista ja kehittämistä.
Verkkoympäristöä rakennettiin niin, että se vahvistaa ammattikorkeakoulujärjestelmän tunnettuutta ja tukee vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä kansainvälisessä koulutusviennissä. Osana verkkoympäristöä toteutettiin alkukartoitustyökalu, joka koettiin käytännössä hyödylliseksi, sillä se auttoi selkiyttämään asiakkaiden tarpeita ja vahvisti asiakasymmärrystä. Havaittiin, että huolellisesti suunniteltu sisältö tukee koulutusviennin tavoitteita.
Tutkimuksellinen kehittämistyö tarjosi kehittämisehdotuksia suomalaisille ammattikorkeakouluille koulutusviennin edistämiseksi ja digitaalisten työkalujen hyödyntämiseksi strategisesti. Tulokset voivat toimia pohjana laajemmalle keskustelulle siitä, kuinka sisältömarkkinoinnin ja pedagogiikan yhdistäminen voisi tukea koulutusviennin tavoitteellista kehittämistä.
Tutkimuksellinen kehittämisprosessi sisälsi neljä asiantuntijatapaamista ja neljä puolistrukturoitua haastattelua. Tapaamisten keskeisenä tavoitteena oli syventää asiantuntijoiden ymmärrystä siitä, mitä kouluttava markkinointi tarkoittaa ja miten digitaalinen verkkoympäristö voi tukea sen hyödyntämistä koulutusviennin kontekstissa. Tapaamiset suunniteltiin ja toteutettiin vuorovaikutteisesti yhteisöpedagogiikan hengessä, tukien yhteistä oppimista ja kehittämistä.
Verkkoympäristöä rakennettiin niin, että se vahvistaa ammattikorkeakoulujärjestelmän tunnettuutta ja tukee vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä kansainvälisessä koulutusviennissä. Osana verkkoympäristöä toteutettiin alkukartoitustyökalu, joka koettiin käytännössä hyödylliseksi, sillä se auttoi selkiyttämään asiakkaiden tarpeita ja vahvisti asiakasymmärrystä. Havaittiin, että huolellisesti suunniteltu sisältö tukee koulutusviennin tavoitteita.
Tutkimuksellinen kehittämistyö tarjosi kehittämisehdotuksia suomalaisille ammattikorkeakouluille koulutusviennin edistämiseksi ja digitaalisten työkalujen hyödyntämiseksi strategisesti. Tulokset voivat toimia pohjana laajemmalle keskustelulle siitä, kuinka sisältömarkkinoinnin ja pedagogiikan yhdistäminen voisi tukea koulutusviennin tavoitteellista kehittämistä.