Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstöpalvelualan osaamisen johtaminen – onnistumisen tekijät ja keinot

Haarala, Riku (2025)

 
Avaa tiedosto
Haarala_Riku.pdf (562.2Kt)
Lataukset: 


Haarala, Riku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210838
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin osaamisen johtamista henkilöstöpalvelualan yrityksissä sekä onnistuneeseen osaamisen johtamiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja onnistuneeseen osaamisen johtamiseen henkilöstöpalvelualan organisaatioissa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten osaamista johdetaan henkilöstöpalvelualalla.

Teoreettisen viitekehyksen tarkastelu keskittyi osaamisen johtamiseen liittyviin käsitteisiin, kuten osaamiseen, osaamisen tunnistamiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Myös henkilöstöpalveluala on esitelty lyhyesti. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea osaamisen johtamisesta vastaavaa henkilöä eri henkilöstöpalvelualan organisaatioista. Haastattelut järjestettiin Microsoft Teams-kokouksien avulla ja ne nauhoitettiin. Nauhoitetut haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin teemoittelun keinoin. Haastatteluja suoritettiin kolme kappaletta tammi-helmikuussa 2024.

Tutkimuksen tuloksista nousi esiin keinoja onnistuneeseen osaamisen johtamiseen. Tuloksissa korostuivat esihenkilön rooli osaamisen johtajana sekä jatkuvan viestinnän merkitys osaamisen johtamisessa onnistumiseen. Tuloksissa onnistuttiin löytämään myös osaamisen johtamisen haasteita sekä mahdollisia tulevaisuuden muutoksia alan osaamistarpeissa.

Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voi todeta, että osaamisen johtamisessa onnistutaan, kun työntekijöiden henkilökohtaiset motivaatiotekijät saadaan rinnastettua organisaation strategiaan sekä liiketoiminnan tavoitteisiin. Henkilöstöpalvelualan erityispiirteenä voidaan johtopäätöksenä todeta, että osaamisen johtamisessa tulee kiinnittää huomiota erityisesti kommunikointi ja myyntitaitoihin sekä henkilöstöpalvelualan asiakasorganisaatioiden toimialojen osaamiseen. Osaamisen johtamisen jatkuvuus saadaan aikaan henkilöstöpalvelualan organisaatiossa jatkuvalla viestinnällä sekä muutoksiin reagoimalla. Erityisesti haasteena nousi esiin työntekijän osaamispotentiaalin saattaminen organisaation liiketoimintaan. Tähän voi johtaa työntekijän rooli organisaatiossa, joka ei välttämättä ole hänelle luontainen tai kokemus siitä, että oma osaaminen tai vahvuudet eivät pääse roolissa oikeuksiinsa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste