Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

TikTokin käyttö brändin vahvistamisessa ja nuorten sitouttamisessa

Palmu, Petra (2025)

 
Avaa tiedosto
Palmu_Petra.pdf (5.853Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Palmu, Petra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten TikTokia voidaan hyödyntää paremmin nuorten sitouttamisessa toimeksiantajayrityksen palveluun. Tutkimuksen lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve ymmärtää nuorten kohderyhmän ostokäyttäytymistä ja tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat heidän sitoutumiseensa. Työssä tarkasteltiin erityisesti 13–24-vuotiaiden kohderyhmää, mutta vertailun vuoksi mukana olivat myös 25–28-vuotiaat. Suoratoistoalan kilpailun kiristyessä lyhytvideosisällöt TikTokissa ovat nousseet merkittäväksi haastajaksi nuorten kohderyhmän sitouttamisessa, mikä tekee alustan hyödyntämisestä entistä ajankohtaisempaa. Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen eri osioon, joissa käsitellään aiheita TikTokin roolista markkinoinnissa ja suoratoistomaailmassa sekä syvennytään brändiin ja erityisesti vahvan brändin rakentamiseen. Kolmannessa osiossa käsitellään sosiaalisen median vuorovaikutusta ja sitoutumista.

Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avulla selvitettiin nuorten mielipiteitä toimeksiantajan TikTok-sisältöihin. Kyselylomaketta suunniteltaessa keskityttiin erityisesti teemoihin, millaiset sisällöt herättävät kiinnostusta, lisäävät vuorovaikutusta ja vaikuttavat brändimielikuvaan. Lisäksi kartoitettiin syitä palvelun tilaamatta jättämiseen. Aineiston analyysissä hyödynnettiin tilastollisesti kuvaavaa analyysiä ja ristiintaulukointia, jotta saatiin selkeitä suuntaviivoja sisällöntuotannon kehittämiseen ja vertailtua tuloksia kohderyhmien välillä.

Tulosten perusteella TikTok tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia nuorten sitouttamiseen, mutta nykyinen sisällöntuotanto koettiin osittain yksitoikkoiseksi. Humoristinen ja viihdyttävä sisältö oli suosituin kaikissa ikäryhmissä ja aitoutta korostavat kulissien takana -sisällöt osoittautuivat kiinnostaviksi. Toimeksiantajan brändi tunnetaan yleisesti mutta mielikuvaa tulisi vielä vahvistaa molempien kohderyhmien kohdalla. Nuoremmalle kohderyhmälle vuorovaikutus TikTokissa oli tärkeämpää kuin vanhemman kohderyhmän edustajille. Vuorovaikutuksen lisääminen ja monipuolisempi sisältö voisivat vahvistaa sitoutumista entisestään. Suurimmat esteet palvelun tilaamiselle olivat hinta ja muiden suoratoistopalveluiden käyttö. Kohderyhmien välillä nousi eroja tuloksissa, joiden pohjalta toimeksiantajalle esitettiin konkreettisia suosituksia sisällöntuotannon kehittämiseksi TikTokissa, jotta brändi voi vahvistaa asemaansa nuorten keskuudessa ja sitouttaa kohderyhmäänsä entistä paremmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste