Edustussopimuksen vaikutus autokauppaan
Chandi, Selena (2025)
Chandi, Selena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311029
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää, mitä seikkoja autoliikkeen tulee huomioida, kun myyntimalli vaihtuu jälleenmyyntimallista edustussopimukseen. Työn tarkoituksena oli saada ajankohtainen kuva toimenpiteistä, joita autoliikkeen on hyvä huomioida osana uuden myyntimallin jalkautusta. Tavoitteena oli tuottaa tutkimustuloksia, joita toimeksiantaja voi hyödyntää esimerkiksi osana sisäistä myyntimallin jalkautussuunnitelmaansa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin automyynnin perinteistä myyntimallia sekä toimialakohtaisia trendejä myyntimallien muutoksessa, organisaation liiketoiminta riskien tunnistamista, muutoksen läpivientiä sekä muutosjohtamista. Valitun tietoperustan tavoitteena oli tarjota kontekstia tutkimusongelman ratkaisemiseksi sekä määritellä opinnäytetyön keskeiset termit ja käsitteet. Työn empiirisessä osuudessa selvitettiin teemahaastatteluiden avulla toimenpiteitä, joita autoliikkeen tulee huomioida osastokohtaisesti uuden myyntimallin lanseerausta edeltäen. Tutkimus toteutettiin alkuvuonna 2025 strukturoituina teemahaastatteluina toimeksiantajan avainrooleissa työskentelevälle henkilöstölle. Haastatteluita suoritettiin useita siten, että kysymykset pysyivät samoina, mutta haastateltavien työrooli sekä vastuualueet vaihtelivat. Haastatteluissa pyrittiin saamaan selville, mitä toimenpiteitä tulee huomioida myyntimallin muutoksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä, sopimusneuvotteluissa, sisäisten myyntistrategioiden jalkauttamisessa sekä myyntiorganisaation henkilökunnan koulutussuunnitelman laatimisessa.
Tutkimuksen antaman kokonaiskuvan perusteella voidaan todeta, että autoliike voi omilla sisäisillä toimenpiteillänsä vaikuttaa merkittävästi siihen, että kuinka onnistunut myyntimallin jalkautus tulee olemaan. Autoliike voi myös hyvällä sisäisellä varautumisella selvittää ennakkoon mahdolliset epäonnistumiset sekä suorittaa myyntimallin vaihdoksen mahdollisimman sujuvasti, ilman riskinä olevia haasteita myyntimallin vaihtumisessa. Tämän onnistuminen edellyttää sisäistä myyntimallin jalkautuksen strategiaa. Tärkeimmät kehitysehdotukset ovat erityisesti muutokset operatiivisissa toiminnoissa, kuluttajakäyttäytymisen muutoksessa, myyntistrategioiden päivityksessä sekä asiakas-suhteiden hoitamisen mallien selkeyttämisessä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin automyynnin perinteistä myyntimallia sekä toimialakohtaisia trendejä myyntimallien muutoksessa, organisaation liiketoiminta riskien tunnistamista, muutoksen läpivientiä sekä muutosjohtamista. Valitun tietoperustan tavoitteena oli tarjota kontekstia tutkimusongelman ratkaisemiseksi sekä määritellä opinnäytetyön keskeiset termit ja käsitteet. Työn empiirisessä osuudessa selvitettiin teemahaastatteluiden avulla toimenpiteitä, joita autoliikkeen tulee huomioida osastokohtaisesti uuden myyntimallin lanseerausta edeltäen. Tutkimus toteutettiin alkuvuonna 2025 strukturoituina teemahaastatteluina toimeksiantajan avainrooleissa työskentelevälle henkilöstölle. Haastatteluita suoritettiin useita siten, että kysymykset pysyivät samoina, mutta haastateltavien työrooli sekä vastuualueet vaihtelivat. Haastatteluissa pyrittiin saamaan selville, mitä toimenpiteitä tulee huomioida myyntimallin muutoksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä, sopimusneuvotteluissa, sisäisten myyntistrategioiden jalkauttamisessa sekä myyntiorganisaation henkilökunnan koulutussuunnitelman laatimisessa.
Tutkimuksen antaman kokonaiskuvan perusteella voidaan todeta, että autoliike voi omilla sisäisillä toimenpiteillänsä vaikuttaa merkittävästi siihen, että kuinka onnistunut myyntimallin jalkautus tulee olemaan. Autoliike voi myös hyvällä sisäisellä varautumisella selvittää ennakkoon mahdolliset epäonnistumiset sekä suorittaa myyntimallin vaihdoksen mahdollisimman sujuvasti, ilman riskinä olevia haasteita myyntimallin vaihtumisessa. Tämän onnistuminen edellyttää sisäistä myyntimallin jalkautuksen strategiaa. Tärkeimmät kehitysehdotukset ovat erityisesti muutokset operatiivisissa toiminnoissa, kuluttajakäyttäytymisen muutoksessa, myyntistrategioiden päivityksessä sekä asiakas-suhteiden hoitamisen mallien selkeyttämisessä.