Lasten ahdistuksen omahoidon opas lastenkodin työntekijöille
Saarinen, Petri; Rusthollkarhu, Anna (2025)
Saarinen, Petri
Rusthollkarhu, Anna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lastensuojeluyksikössä työskenteleville ammattilaisille opas lapsen lyhytkestoisen ahdistuksen omahoidon ohjaukseen. Tavoitteena oli, että yhteistyökumppanina toimiva lastenkoti saa oppaan, joka auttaa lastenkodin työntekijää hyödyntämään lapsen ahdistuneisuutta lievittäviä keinoja ja tukemaan lasta näiden keinojen käytössä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kehittämismuotoisena toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena on ahdistuksen omahoidon opas lastenkodin työntekijöille. Ahdistuksen omahoidon opas perustuu ajantasaiseen tutkimustietoon sekä erilaisiin tutkittuihin omahoitomenetelmiin.
Oppaan sisältö on muokattu selkokielen periaatteiden mukaiseksi, jotta sisältö olisi mahdollisimman monen saavutettavissa. Tietopohja opinnäytetyöhön kerättiin kirjallisuuskatsausta hyödyntämällä. Selkokielinen opas voi helpottaa ahdistusta henkilöillä, joilla tavallisen kielen ymmärtämisessä on vaikeuksia. Oppaan kehittämisen yhteydessä otettiin huomioon oppaan selkeä rakenne, ymmärrettävä kieli sekä visuaaliset elementit.
Oppaan ymmärrettävyyttä tukevat selkokielinen teksti, kuvat, videot, äänimaailma sekä mahdollisuus kuunnella sisältöä. Kuviin ja videoihin on liitetty niihin sopiva äänimaailma.
Palauteajan päätyttyä kävimme läpi palautekyselyt. Yhdeksän ohjaajaa 39:stä vastasi kyselyyn. Vastausprosentti jäi 23:een. Saimme pääasiassa hyvää palautetta sekä rakentavia kehitysehdotuksia.
Vapaamuotoisina kehitysehdotuksina oppaaseen toivottiin videomateriaalia havainnollistamaan ahdistuksen hallintakeinojen käyttöä sekä aitoja kuvia tekoälykuvien sijaan. Myös oppaan visuaalisen ulkoasun parantaminen nousi kehitysehdotuksissa esille.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kehittämismuotoisena toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena on ahdistuksen omahoidon opas lastenkodin työntekijöille. Ahdistuksen omahoidon opas perustuu ajantasaiseen tutkimustietoon sekä erilaisiin tutkittuihin omahoitomenetelmiin.
Oppaan sisältö on muokattu selkokielen periaatteiden mukaiseksi, jotta sisältö olisi mahdollisimman monen saavutettavissa. Tietopohja opinnäytetyöhön kerättiin kirjallisuuskatsausta hyödyntämällä. Selkokielinen opas voi helpottaa ahdistusta henkilöillä, joilla tavallisen kielen ymmärtämisessä on vaikeuksia. Oppaan kehittämisen yhteydessä otettiin huomioon oppaan selkeä rakenne, ymmärrettävä kieli sekä visuaaliset elementit.
Oppaan ymmärrettävyyttä tukevat selkokielinen teksti, kuvat, videot, äänimaailma sekä mahdollisuus kuunnella sisältöä. Kuviin ja videoihin on liitetty niihin sopiva äänimaailma.
Palauteajan päätyttyä kävimme läpi palautekyselyt. Yhdeksän ohjaajaa 39:stä vastasi kyselyyn. Vastausprosentti jäi 23:een. Saimme pääasiassa hyvää palautetta sekä rakentavia kehitysehdotuksia.
Vapaamuotoisina kehitysehdotuksina oppaaseen toivottiin videomateriaalia havainnollistamaan ahdistuksen hallintakeinojen käyttöä sekä aitoja kuvia tekoälykuvien sijaan. Myös oppaan visuaalisen ulkoasun parantaminen nousi kehitysehdotuksissa esille.