Ikäihmisen motivoiva ohjaus digitaalisesti : verkko-opiskelumateriaali
Manderbacka, Anna; Näreaho, Emmi (2025)
Manderbacka, Anna
Näreaho, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimi Centria HealthLabin RoboPop-hanke. Saimme opinnäytetyöllemme valmiin aihe-ehdotuksen tilaajalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskeluun ikäihmisen motivoivan digitaalisen ohjauksen osaamista vahvistavia työkaluja, itseopiskelumateriaalin avulla. Tavoitteena opinnäytetyöllemme oli luoda tuotekehittelyprojektin kautta mielekäs näyttöön perustuva ja opettavainen itseopiskelumateriaali verkossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ikäihmisen toimintakyvyn muutokset, motivaatio, digitaaliset palvelut, digitaalinen ohjaus, opinnäytetyön eettisyys, luotettavuus ja saavutettavuus sekä tuotekehittelyprojektin etenemistä.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehittelyprojektina verkko-oppimisalustalle osaksi RoboPop-hankkeen Teknostartti -opintojaksoa. Itseopiskelumateriaalin avulla opiskelijat saavat työkaluja työelämään, erityisesti ikäihmisen motivoivaan ohjaukseen digitaalisesti. Itseopiskelumateriaali sisältää linkkejä, niin asiakkaille kuin ammattilaisille suunnattuja, tuoretta teoriatietoa, kuvia, videoita ja lopputestin. Yhteistyö tilaajan ja ohjaajan kanssa varmisti, että materiaali vastasi opiskelijoiden tarpeisiin ja hankkeen tavoitteisiin. Itseopiskelumateriaali käsitteli ikäihmisiä, motivaatiota, digitaalisia palveluita ja digitaalista ohjausta. Ryhmä hoitotyön opiskelijoita toimi pilottiryhmänä ja antoi palautetta anonyymisti Webropol-kyselyn avulla. Ennen projektin päättämistä verkko-opiskelumateriaali muokattiin pilotoineelta ryhmältä, ohjaavalta opettajalta sekä tilaajalta saadun palautteen perusteella. Pohdinnassa tarkasteltiin projektiin perustuvaa teoriaa, tuottamaamme verkko-opiskelumateriaalia, omaa ammatillista kasvua ja kehitystä sekä aiheeseen liittyvää jatkokehitysehdotusta. The RoboPop project of Centria HealthLab served as the professional context for the thesis. We received a ready topic suggestion for our thesis from the client. Our thesis is part of the online learning materials produced by Centria HealthLab’s RoboPop project. The purpose was to produce online learning materials for nursing students. Our goal was to create educational self-study materials that students could easily adopt, which would provide tools for motivating elderly individuals through digital guidance and thereby help students in their future professional careers.
The project was divided into four phases: preparation, planning, implementation, and project completion. The theoretical part of the thesis addressed changes in the functional capacity of the elderly, motivation, digital services, digital guidance, the ethics of the thesis, reliability and accessibility, as well as the progress of the product development project.
The thesis was carried out as a product development project on the Itslearning learning platform and Centria HealthLab’s RoboPop project learning environment. With the self-study materials, students gain tools for working life, especially for motivating elderly individuals through digital guidance. The self-study material includes links, up-to-date theoretical information, images, videos, and one unified final test covering all topics. Collaboration with the client and the instructor ensured that the material met the needs of the students and the goals of the project. The self-study material covered topics such as the elderly, motivation, digital services, and digital guidance. A group of healthcare students served as a pilot group and provided feedback anonymously through a Webropol survey. Before completing the project, the material was modified based on the feedback from the piloting group, supervising teacher and the client.
In the reflection section, we examined the theory behind the project, the online learning material we produced, our own professional growth and development, as well as ideas for further development related to the topic.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ikäihmisen toimintakyvyn muutokset, motivaatio, digitaaliset palvelut, digitaalinen ohjaus, opinnäytetyön eettisyys, luotettavuus ja saavutettavuus sekä tuotekehittelyprojektin etenemistä.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehittelyprojektina verkko-oppimisalustalle osaksi RoboPop-hankkeen Teknostartti -opintojaksoa. Itseopiskelumateriaalin avulla opiskelijat saavat työkaluja työelämään, erityisesti ikäihmisen motivoivaan ohjaukseen digitaalisesti. Itseopiskelumateriaali sisältää linkkejä, niin asiakkaille kuin ammattilaisille suunnattuja, tuoretta teoriatietoa, kuvia, videoita ja lopputestin. Yhteistyö tilaajan ja ohjaajan kanssa varmisti, että materiaali vastasi opiskelijoiden tarpeisiin ja hankkeen tavoitteisiin. Itseopiskelumateriaali käsitteli ikäihmisiä, motivaatiota, digitaalisia palveluita ja digitaalista ohjausta. Ryhmä hoitotyön opiskelijoita toimi pilottiryhmänä ja antoi palautetta anonyymisti Webropol-kyselyn avulla. Ennen projektin päättämistä verkko-opiskelumateriaali muokattiin pilotoineelta ryhmältä, ohjaavalta opettajalta sekä tilaajalta saadun palautteen perusteella. Pohdinnassa tarkasteltiin projektiin perustuvaa teoriaa, tuottamaamme verkko-opiskelumateriaalia, omaa ammatillista kasvua ja kehitystä sekä aiheeseen liittyvää jatkokehitysehdotusta.
The project was divided into four phases: preparation, planning, implementation, and project completion. The theoretical part of the thesis addressed changes in the functional capacity of the elderly, motivation, digital services, digital guidance, the ethics of the thesis, reliability and accessibility, as well as the progress of the product development project.
The thesis was carried out as a product development project on the Itslearning learning platform and Centria HealthLab’s RoboPop project learning environment. With the self-study materials, students gain tools for working life, especially for motivating elderly individuals through digital guidance. The self-study material includes links, up-to-date theoretical information, images, videos, and one unified final test covering all topics. Collaboration with the client and the instructor ensured that the material met the needs of the students and the goals of the project. The self-study material covered topics such as the elderly, motivation, digital services, and digital guidance. A group of healthcare students served as a pilot group and provided feedback anonymously through a Webropol survey. Before completing the project, the material was modified based on the feedback from the piloting group, supervising teacher and the client.
In the reflection section, we examined the theory behind the project, the online learning material we produced, our own professional growth and development, as well as ideas for further development related to the topic.