Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

S2-opetuksen kehittäminen Norlandia Päiväkodeissa: yhteiskehittämisen avulla luotu vinkkipankki

Kaartinen, Katja (2025)

 
Avaa tiedosto
Kaartinen_Katja.pdf (1.031Mt)
Lataukset: 


Kaartinen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411479
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Katja Kaartinen
S2-opetuksen kehittäminen Norlandia Päiväkodeissa. Yhteiskehittämisen avulla luotu vinkkipankki
50 sivua, 5 liitettä
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi YAMK
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla


Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatuksen S2-opetusta Norlandia Päiväkodeissa. Tarkoituksena oli selvittää, millaista materiaalia päiväkodeilla oli S2-opetukseen liittyen käytössä ja miten työntekijöiden mielestä S2-opetusta tulisi kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työväline S2-opetuksen tueksi Norlandia Päiväkodeille.

Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen opinnäytetyö. Alkukartoittavan kyselyn avulla kerättiin tietoa työntekijöiltä tämän hetkisestä S2-opetuksesta sekä ajatuksia, miten henkilökunnan mielestä S2-opetusta tulisi kehittää. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin työntekijöistä kehittämistyöryhmä, joka yhteiskehittämisen avulla lähti luomaan vinkkipankkia S2-opetuksen tueksi. Vinkkipankin tarkoituksena oli helpottaa varhaiskasvattajien työtä S2-opetukseen liittyen ja täten yhtenäistää S2-opetusta. Lapsen näkökulmasta, tavoitteena oli tukea vieras- ja monikielisten lasten suomen oppimista ja täten parantaa heidän osallisuuttaan.

Vinkkipankki sisälsi erilaisia materiaaleja S2-opetuksen tueksi, kuten esimerkiksi kuvatukea, materiaalivinkkejä, oppaita sekä konkreettisia harjoituksia ja pelejä. Vinkkipankkia testattiin kehitystyöryhmäläisten päiväkodeissa, joista myös kerättiin kirjallinen palaute. Palaute oli positiivista ja vinkkipankki nähtiin hyödyllisenä ja helppokäyttöisenä. Erityisesti kuvatuki koettiin tärkeäksi, nykyaikaiseksi ja lapsia kiinnostavaksi.


Asiasanat: kielen kehitys, osallisuus, suomi toisena kielenä, varhaiskasvatus, yhteiskehittäminen,
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste