Virtuaalimyynnin rooli tukkukaupan B2B-myynnissä : virtuaalimyynti osana rakennusalan tukkukaupan myyntiä.
Kero, Hanna (2025)
Kero, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia virtuaalimyynnin roolia tukkukaupassa ja sen vaikutuksia myyntiprosessiin sekä asiakassuhteiden ylläpitoon. Työn tarkoituksena oli arvioida, miten tukkukaupat hyödyntävät virtuaalimyyntiä, kuinka se vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun ja asiakaslähtöisyyteen, sekä miten yritykset voivat kehittää virtuaalimyyntiään parantaakseen asiakaskokemusta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerättiin puolistrukturoituina haastatteluina neljältä eri rakennusalan tukkukaupan edustajalta. Haastatteluissa keskityttiin siihen, kuinka virtuaalimyynti on otettu käyttöön yrityksissä, millaisia haasteita siihen liittyy ja kuinka asiakassuhteet ovat muuttuneet virtuaalimyynnin myötä. Haastattelujen tulokset analysoitiin teemojen avulla, ja niistä nousi esiin virtuaalimyynnin laaja hyödyntäminen ja asiakaspalvelun henkilölkohtaisuudesta huolehtimisen tärkeys.
Tuloksista kävi ilmi, että virtuaalimyynti on vakiintunut osaksi rakennusalan tukkukauppojen B2B-myyntiä, mutta sen laajuus ja toteutustavat vaihtelevat yrityksien välillä. Teknologian hyödyntämisessä koetaan mahdollisuuksien lisäksi haasteita erityisesti henkilökohtaisen palvelun kannalta, jonka säilyttäminen vaatii tasapainottelua digitaalisten ratkaisujen ja asiakaskohtaamisten välillä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerättiin puolistrukturoituina haastatteluina neljältä eri rakennusalan tukkukaupan edustajalta. Haastatteluissa keskityttiin siihen, kuinka virtuaalimyynti on otettu käyttöön yrityksissä, millaisia haasteita siihen liittyy ja kuinka asiakassuhteet ovat muuttuneet virtuaalimyynnin myötä. Haastattelujen tulokset analysoitiin teemojen avulla, ja niistä nousi esiin virtuaalimyynnin laaja hyödyntäminen ja asiakaspalvelun henkilölkohtaisuudesta huolehtimisen tärkeys.
Tuloksista kävi ilmi, että virtuaalimyynti on vakiintunut osaksi rakennusalan tukkukauppojen B2B-myyntiä, mutta sen laajuus ja toteutustavat vaihtelevat yrityksien välillä. Teknologian hyödyntämisessä koetaan mahdollisuuksien lisäksi haasteita erityisesti henkilökohtaisen palvelun kannalta, jonka säilyttäminen vaatii tasapainottelua digitaalisten ratkaisujen ja asiakaskohtaamisten välillä.