Toimiva yhteistyö hyödyttää sekä korkeakoulua että alumneja : kansainvälisen alumnitoiminnan kehittäminen Oamkissa
Rinne, Anna (2025)
Rinne, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) kansainvälistä alumnitoimintaa. Työssä selvitettiin kansainvälisen alumnitoiminnan nykytila Oamkissa sekä syvennettiin asiakasymmärrystä kansainvälisistä alumneista. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia ja esteitä kansainvälisillä alumneilla on alumnitoimintaan osallistumiselle, ja miten opiskeluaikaiset kokemukset vaikuttavat heidän sitoutumiseensa valmistumisen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä ja haastatteluja. Tutkimukseen osallistui valtakunnallinen alumnitoimijaverkosto sekä kansainvälisiä alumneja eri koulutusaloilta ja vuosikursseilta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että yhteisöllisyyden ja kuulumisen tunne vahvistavat kansainvälisten alumnien sitoutumista korkeakouluun. Positiiviset opiskeluaikaiset kokemukset – kuten tapahtumat, ystävyydet ja yksittäisten opettajien tuki – syventävät yhteyttä Oamkiin myös valmistumisen jälkeen.
Johtopäätöksissä korostuvat koko yhteisön osallistuminen sitouttamiseen pitkäjänteisesti, tunnesiteiden rakentaminen ja viestinnän personointi. Kehittämisehdotuksina esitetään kansainvälisesti saavutettavia toimintamalleja, kuten virtuaalitapahtumia, mentorointia ja personoitua viestintää. Kansainvälisen alumnitoiminnan strateginen vahvistaminen tukee Oamkin kansainvälistymistavoitteita ja kasvattaa sen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä ja haastatteluja. Tutkimukseen osallistui valtakunnallinen alumnitoimijaverkosto sekä kansainvälisiä alumneja eri koulutusaloilta ja vuosikursseilta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että yhteisöllisyyden ja kuulumisen tunne vahvistavat kansainvälisten alumnien sitoutumista korkeakouluun. Positiiviset opiskeluaikaiset kokemukset – kuten tapahtumat, ystävyydet ja yksittäisten opettajien tuki – syventävät yhteyttä Oamkiin myös valmistumisen jälkeen.
Johtopäätöksissä korostuvat koko yhteisön osallistuminen sitouttamiseen pitkäjänteisesti, tunnesiteiden rakentaminen ja viestinnän personointi. Kehittämisehdotuksina esitetään kansainvälisesti saavutettavia toimintamalleja, kuten virtuaalitapahtumia, mentorointia ja personoitua viestintää. Kansainvälisen alumnitoiminnan strateginen vahvistaminen tukee Oamkin kansainvälistymistavoitteita ja kasvattaa sen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.